Kirjaudu ▼
 

Näin auto maksaa itsensä: "Onko tämä rahasampo?"

Heini Karjanmaa
Näin auto maksaa itsensä: "Onko tämä rahasampo?"
Oman auton ajamisella voi tienata – jopa auton hinnan kokonaan takaisin. Se onnistuu yllättävän helposti, kun liikkuu autollaan työasioissa. Verottomat kilometrikorvaukset kun ovat varsinainen maksuautomaatti. – Jokaisella kilometrillä tienaa yli 20 senttiä. Eihän tässä ole järkeä, sanoo arvostelija. Katso miten nopeasti auto maksaa itsensä takaisin.
16.9.2011 06:03
Toivo Martikainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Oman auton käytöstä työmatkoihin voi saada työnantajalta 0,46 euroa verotonta korvausta ajettua kilometriä kohden. Kilometrikorvausta on kasvatettu tasaisesti vuosittain, vaikka uudet autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta.

Vain tuhannen kilometrin vuosiajoilla korvausta kertyy 460 euroa vuodessa, 5 000 kilometrin vuotuisilla työmatkoilla 2 300 euroa ja 10 000 kilometrillä jo 4 600 euroa. Verottaja ei rajoita ajettujen työkilometrien vuosimäärää, mutta työnantaja voi sitä toki rajoittaa.

Kilometrikorvauksesta onkin muodostunut niin merkittävä etu, että uudetkin autot maksavat itsensä jo muutamassa vuodessa takaisin.

Auto maksaa takaisin itsensä
ja kaikki käyttökustannuksensa

Suomen Rahatiedon Taloussanomille tekemissä laskelmissa on verrattu kilometrikorvauksen vaikutusta eri autotyypeille. (Katso tarkemmat tiedot taulukoista jutun lopussa.)

Laskelmista selviää, että työmatka-autoilijoiden usein suosima dieselauto maksaa uutena ostettunakin itsensä ja kaikki käyttökustannuksensa takaisin jo neljässä vuodessa, jos työmatka-autoilua on paljon.

Esimerkkitapauksessa dieselauton hinta on vajaat 30 000 euroa ja se myydään takaisin neljän vuoden päästä pois reilulla 16 000 eurolla.

Neljän vuoden aikana kustannuksia kertyy yhteensä 14 929 euroa, jos ajoa on 10 000 kilometriä vuodessa (Katso taulukko 2). Näin auton jälleenmyyntiarvo ylittää neljän vuoden aikana kertyneet pääoma- ja käyttökustannukset, ja työntekijä jää voitolle. Vuotuiset käyttökustannukset työntekijä saa katettua paljon vähemmälläkin työmatka-ajamisella.

Käyttökustannuksiin lasketaan polttoaine- ja rengaskulut, huollot, korjaukset ja pesut, kun taas pääomakuluja ovat auton arvonalennus, autolainan korko, liikenne- ja kaskovakuutus, autovero sekä säilytys- ja pysäköintimaksut.

10 000 ajokilometriä vuodessa töiden merkeissä saattaa kuulostaa paljolta. Kun vuodessa on alasta riippuen noin 200–250 työpäivää, ei päivässä tarvitse ajaa yhteensä kuin 40–50 kilometriä työmatkoja, niin auto on maksanut itsensä ja kaikki käyttökustannuksensa jo neljässä vuodessa pois.

Dieselauton lisäksi myös uusi bensiiniauto maksaa itsensä takaisin neljässä vuodessa ja käytettynä ostettu bensiiniauto jo kahdessa vuodessa, jos työajoja kertyy paljon.

Uuden bensiiniauton jälleenmyyntiarvo on 11 640 euroa ja neljän vuoden yhteiskustannukset 10 000 kilometrin vuosiajolla jälleenmyyntiarvoa vähemmän, 10 735 euroa (Katso taulukko 3).

Käytetyllä bensiiniautolla voitolle jääminen onnistuu kahden vuoden käytön jälkeen jo 5 000 vuotuisen kilometrin ajotahdilla (Katso taulukko 4).

"Johtaa aivan epätarkoituksen-
mukaiseen käyttäytymiseen"

Kilometrikorvaus ei siis ole vain hyvä työetuus, vaan selkeä lisätienesti työntekijälle. Kun kilometrikorvaus on selkästi suurempi kuin ajamisesta kertyvät kustannukset, tienestiä kertyy sitä enemmän, mitä enemmän autolla ajaa työtarkoituksessa.

– Jokaisella ajamallaan kilometrillä voittaa yli 20 senttiä rahaa. Tämä johtaa aivan epätarkoituksenmukaiseen käyttäytymiseen, kansanedustaja Osmo Soininvaara (vihr.) sanoo.

Aihetta paljon kommentoineen Soininvaaran mukaan pahin epäkohta on nimenomaan se, että verohallinnon laskelma kilometrikorvauksesta on virheellinen ja selvästi yläkanttiin, jolloin jokaisella ajetulla kilometrillä työntekijä tekee itselleen tiliä. Järjestelmää sinänsä Soininvaara ei kuitenkaan lopettaisi.

– Totta kai auton käyttämisestä työtarkoituksiin pitää maksaa korvaus, mutta sen pitäisi vastata niitä lisäkuluja mitä siitä aiheutuu, Soininvaara sanoo.

Yrittäjien etujärjestössä Suomen Yrittäjissä kilometrikorvausten tasoa ei pidetä liian suurena, vaan järjestelmän nähdään toimivan hyvin.

– Me emme ole nähneet missään vaiheessa, että tämä etu on ylikompensoitu, sillä sekä ajoneuvo että pääoma kuluvat. Verohallinnon laskelmat ovat olleet mielestämme perusteltuja, Suomen Yrittäjien verotuksesta vastaava johtaja Anna Lundén sanoo.

– Kyllä nykyinen käytäntö on hyvä ja toimii.

"Eihän tässä ole
mitään järkeä"

Soininvaaran mukaan työtehtävissä ajetuista kilometreistä maksettu ylisuuri hyvitys johtaa siihen, että ihmiset ajavat autolla silloinkin, kun siinä ei olisi järkeä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Näin suuret kilometrikorvaukset ovat käyttäytymistä vääristävä etu, sillä kilometrikorvauksia saavan kannattaa ajaa mahdollisimman paljon autolla. Järjestelmä johtaa siihen, että kymmenen ihmistä jotka pääsisivät Helsingistä Tampereelle junalla, ajavat sinne kymmenellä eri autolla. Eihän tässä ole mitään järkeä, Soininvaara sanoo.

Suomen Yrittäjien Anna Lundénin mukaan järjestelmää ei tarvitse kehittää, vaan tärkeintä on, että työstä koituvat kustannukset korvataan.

– Tälläkin alalla on puhuttu "vihreistä uudistuksista", että kannustaako tämä liiaksi yksityisautoiluun. Tätä sinänsä tärkeää ilmastopolitiikkaa voidaan ajaa muilla keinoilla, mutta yrityksen näkökulmasta kyse on kustannusten kattamisesta, Lundén sanoo.

Osmo Soininvaara yltyy kritiikissään niin pitkälle, että sanoo kilometrikorvauksia nostavien ihmisten varastavan muilta veronmaksajilta.

– Jos jotkut pääsevät näin varastamaan verottajalta, niin se on tietysti muilta veronmaksajilta pois. Ei verottajan kukkaro pohjaton ole. Tällainen etu tarkoittaa, että muut maksavat vastaavasti enemmän veroja.

Työsuhdeauto
kilometrikorvausten vaihtoehto

Kilometrikorvausten sijaan useilla työpaikoilla tarjotaan työntekijöille autoetuus. Siinä työntekijä saa työnantajan omistaman auton käyttöönsä työsuhteen ajaksi. Autoetu on verotettava etu, josta palkansaaja maksaa veroa palkanmaksunsa yhteydessä. Autoetu siis korottaa bruttotuloja ja siten myös työntekijän tuloveroprosenttia.

– On vaikea ymmärtää, miten voi olla kaksi näin erilaista ja kaukana toisistaan olevaa systeemiä samaan aikaan. Molemmat kilometrit ovat samanarvoisia, joten autoedun ja kilometrikorvauksen tulisi olla saman suuruisia, Soininvaara sanoo.

Hänen mukaansa eduista pitäisi tehdä samanarvoisia, sillä nykyinen järjestelmä suorastaan kannustaa yrittäjiä maksamaan palkkoja laittomasti kilometrikorvausten muodossa. Räikeimmissä petostapauksissa kilometrikorvauksia on maksettu jopa sellaisista kilometreistä, joita ei ole koskaan ajettu. Myös Suomen Yrittäjissä tiedostetaan ongelman olemassaolo.

– Tällaiselle väärinkäytösten tielle ei tule mennä eikä siihen kannustaa. Ajetut kilometrit on selvitettävä, Anna Lundén sanoo.

Soininvaaran kritiikkiä kahden päällekkäisen järjestelmän valtavista eroista Lundén ei kuitenkaan näe ongelmana. Hänen mukaansa on yrityksen oma asia, korvaako se kilometrejä vai käyttääkö autoetua.

– Se on tietenkin yrityksen harkittavaa sen mukaan, mikä sille on kussakin tapauksessa kannattavaa.


Taulukkoja luetaan siten, että jos jäännösarvo eli auton jälleenmyyntiarvo on suurempi kuin yhteensä neljän vuoden aikana kertyneet kustannukset kokonaisuudessaan, on auto maksanut itsensä takaisin ja erotus on kilometrikorvauksista nauttivalle työntekijälle voittoa.

Taulukko 1: Kilometrikorvaukset ajokilometrien mukaan
työajot km/vuosi kilometrikorvaus euroa/vuosi      
1 000 460      
3 000 1 380      
5 000 2 300      
10 000 4 600      
Lähde: Suomen Rahatieto
Taulukko 2: Uusi dieselauto VW Passat Sedan BlueMotion 1.6 TDI
oma raha 10 000 €, lainaraha 19 886 €, korko 5,9 %, laina-aika 4 v, jäännösarvo 16 348 €
työajot km/vuosi käyttökulut €/4 v kustannukset yht. €/4 v    
0 8 578 32 929    
1 000 6 778 31 129    
3 000 3 178 27 529    
5 000 -422 23 929    
10 000 -9 422 14 929    
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto
Taulukko 3: Uusi bensiiniauto Skoda Octavia 1.4 TSI
oma raha 10 000 €, lainaraha 11 280 €, korko 5,9 %, laina-aika 4 v, jäännösarvo 11 640 €
työajot km/vuosi käyttökulut €/4 v kustannukset yht. €/4 v    
0 11 415 28 735    
1 000 9 615 26 935    
3 000 6 015 23 335    
5 000 2 415 19 735    
10 000 -6 585 10 735    
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto
Taulukko 4: Käytetty bensiiniauto Skoda Octavia 1.4 TSI
oma raha 5 000 €, lainaraha 6 640 €, korko 5,9 %, laina-aika 2 v, jäännösarvo 8 609 €
työajot km/vuosi käyttökulut €/2 v kustannukset yht. €/2 v    
0 5 450 11 951    
1 000 4 550 11 051    
3 000 2 750 9 251    
5 000 950 7 451    
10 000 -3 550 2 951    
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto

16.9.2011 06:03
Toivo Martikainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (569)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 57
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Niinpä,mutta ei se pitkänmatkanajelu mitään herkkua ole ja tässä laskelmissa ei ollut huolto,rengas,tuulilasi yms.muita kuluja.Taas kerran jollekin ollaan kateellisia niinkuin suomalaiset yleensä.
Anonyymi: Nieminen Orimattila 16.9.2011 6:18

Anonyymi
!10 000 kilometrillä jo 4 600 euroa. Verottaja ei rajoita ajettujen työkilometrien vuosimäärää."

Saa ajella vaikka pimeetä taksia Suomesta päästä päähän ja tienata?

IKE JA TUKSU PRESSAKS
Anonyymi: Nimetön 16.9.2011 6:18

Anonyymi
- Se on tietenkin yrityksen harkittavaa sen mukaan, mikä sille on kussakin tapauksessa kannattavaa.


Sarkasmia
Verokikkailua

Oman edun tavoittelua yhteisen edun sijaan

Me voitamme
teemme niskalenkin
sijoitamme varat Krteikkaan...
Anonyymi: Nimetön 16.9.2011 6:20

Anonyymi
Niinpä,mutta ei se pitkänmatkanajelu mitään herkkua ole ja tässä laskelmissa ei ollut huolto,rengas,tuulilasi yms.muita kuluja.Taas kerran jollekin ollaan kateellisia niinkuin suomalaiset yleensä.



"EI katellisia maksa itte omat renkaasi omistasi
SARKASMIA "
Anonyymi: Nimetön 16.9.2011 6:21

Anonyymi
Tämä asia vaatisi pikaisesti korjausta. Kilometrikorvauksen pitäisi vastata auton käyttöön meneviä polttoaine kuluja eikä mitään muuta. Älytöntä että jotkut tienaavat kilometrikorvauksilla.
Anonyymi: asiantuntija 16.9.2011 6:22

Anonyymi
Revitelkää nyt tätäkin asiaa niin "päästään" noistakin ei eduista vaan helpotuksista..

Ei oikein naurata tuo autolla "tienaaminen" kun ajelee työmaille aamuneljän aikoihin..
Anonyymi: Yrittäjä... ei tukis 16.9.2011 6:22

Anonyymi
- Niin ja omaan "rahasampoon" juuri tulossa kolmas yli 1000 ?:n huolto perätysten. Että se siitä tulosta sitten.
Anonyymi: Jyppilä 16.9.2011 6:25

Anonyymi
Tuleeko soininvaara kantamaan ne mun työkalut ja esitesalkun sinne asiakkaalle ja junaan? Virta päälle! ei nää asiat ole niin mustavalkoisia.
Anonyymi: Tepi 16.9.2011 6:25

Anonyymi
Ainoa tapa tehdä työsuheautosta ja km-korvauksesta yhteneväisiä on arvottaa km-korvaus auton hankintahinnan mukaan. Samalla tavalla kuin autoedussa.
Anonyymi: Kateus on vihreä nii 16.9.2011 6:32

Anonyymi
Saksalainen yritysautoilija joutuu vähentämään mittarinlukemaa.
Suomalainen yritysautoilija joutuu lisäämään mittarilukemaa.
Anonyymi: Nimetön 16.9.2011 6:34
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 57
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

25.11. Tässä on maailman kaunein tornitalo – katso kuva
25.11. Öljymaiden neuvonpito ei tuonut helpotusta Venäjälle
25.11. Ranska lykkää Mistral-toimituksia Venäjälle
25.11. Ammattiliitoille miljoonien tappiot Talvivaaran riskilainasta
25.11. BlackBerry tarjoaa iPhonesta vaihtaville 550 dollaria
25.11. Digitoday Haittaohjelma huijasi piraatteja
25.11. Salainen öljykokous käynnissä: venäläiset, saudit, meksikolaiset...
25.11. Paluu 1950-luvulle? Coca-Colan ökymaidon mainoskampanja hämmästyttää
25.11. Digitoday Seksikanteen sopinut johtaja palasi Tinderin kimppuun
25.11. Metallin Aalto toppuuttelee ehdokaspuheita
25.11. USA:n talouskasvu yllätti iloisesti
25.11. Alahuhta: Suomalaisten yhtiöiden verot Suomeen
25.11. Helsingin pörssi jatkaa nousuaan EKP-huumassa
25.11. Lähteet: Jättijärjestön johtoon nousemassa Riku Aalto
25.11. Apetit lopettaa Kustavissa ja Turussa
25.11. Lidl jyrättiin – Crocs polki saksalaiset suohon
25.11. Digitoday Chrome karsii lisäkkeitä – Koskee MTV:n Katsomoa
25.11. Ilmansaasteet maksoivat Euroopalle yhden Suomen verran
25.11. Matti Alahuhta valittiin EK:n puheenjohtajaksi
25.11. Lauri Lyly jättämässä eduskuntavaalit väliin
25.11. Soklin kaivosradan voi rahoittaa puoliksi valtio
25.11. Rupla rokottaa Venäjän eliittiä kotien kautta
25.11. Tässä halpa öljy tuntuu – säästö satoja euroja
25.11. Suomen piti kasvaa 0,2 %, supistuukin saman verran
25.11. Ekonomisti: Piilotyöttömyys kasvaa
25.11. Aktian Rantala leikkaisi 4–5 miljardilla menoja
25.11. Suomi on houkutteleva kaivosmaa, mutta missä ovat rahat?
25.11. Neuvottelut uudesta kattojärjestöstä jatkuvat tammikuussa
25.11. VR:n kilpailija aloittaa ensi vuonna
25.11. Digitoday Suomen tietotekniikka on 8:nneksi parasta maailmassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy