Kirjaudu ▼
 

Katso mistä haet auton halvemmalla

Lehtikuva/Taloussanomat
Katso mistä haet auton halvemmalla
Huippulöytöjä vai kallista reissaamista? Kovin huuma autonhakureissuista Saksaan on haihtunut, mutta löytyisikö esimerkiksi Virosta edullinen auto? Taloussanomat selvitti mihin hintaan käytetyn auton saisi otettua Virosta, Saksasta tai Ruotsista. Katso kannattaako autonhakureissulle lähteä.
21.5.2011 06:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Otetaanpa esimerkiksi 1.6.2005 ulkomailla käyttöönotettu henkilöauto, jonka  co²-päästö on 100 g/km. Sellaisen yleinen pyyntihinta Suomessa on 25 000 euroa ja tullin laskennallinen verotusarvo 23 000 euroa. Suomessa siitä rapsahtaa ostajalle 3933 euron autovero.

Jotta haku kannattaisi – koska matkastakin tulee kuluja – pitäisi kyseinen auto saada ostettua vähintäänkin alle 21 000 eurolla, mutta mieluummin alle 19 500 eurolla.

Tilastojen valossa näyttäisi siltä, että Suomessa yli 30 000 euroa maksava vuoden 2007 Mercedes-Benz E 220 Cdi kannattaisi hakea Ruotsista, jossa sen myyntihinta on 16 636 euroa.

12:06Osake
+1.70 %
13.73
+0.23
+0.63 %
16.00
+0.10

Myös saksalaisen vuoden 2007 Ford Focus 1.6 16V:n saisi haettua edullisesti, kun hinta Suomessa on yli 11 000 euroa ja Saksassa alle 6 000 euroa. (Katso enemmän esimerkkejä jutun lopussa olevasta taulukosta.) 

Kaikkiin kuluihin menee
noin 266–1 470 euroa 

Suorat matkakulut ja rekisteröintikatsastus lisäävät maasta riippuen tuontiauton hankintakustannuksia noin 266–1470 euroa.

Haku Virosta maksaa Tallink Siljalla noin 96–165 euroa, Ruotsista Viking Linellä 140–320 euroa ja Finnlinesillä Saksasta 980–1300 euroa.

Tuontiauton rekisteröintikatsastus ja päästömittaukset maksavat esimerkiksi 170 euroa. Myös auton rekisteröinnistä tulee ostettaessa kuluja (mm. vakuutus, kilvet ja itse rekisteröinti) noin 100–200 euroa.

Alla olevasta taulukosta näet mitä eräät vaihtoautot maksavat Suomessa, ja mitä niistä pyydetään samaan aikaan Ruotsissa, Saksassa ja Virossa. Yllättäen Viro ei olisikaan kovin edullinen hakupaikka.

Onko euron tulo
kallistanut Viroa? 

– Olisivatkohan hinnat nousseet euron myötä? Riippuu tietenkin aina yksilöstä ja kunkin maan vaihtoautomarkkinoista, mitä sieltä kannattaa hakea. Pääsääntö on se, että mitä arkisempi malli on, sitä pienemmät ovat erot maiden välillä, luonnehtii hintavertailun Taloussanomille tehnyt Suomen Rahatiedon toimitusjohtaja Seppo Rekonen luonnehtii.

Miten suuriin veroihin auton ostajan on sitten syytä varautua? Näet ne taulukosta (taulukko 2), johon on koottu todellisia veropäätöksiä. Niitä voi käydä selaamassa myös tullin kotisivuilla.

– Autoveron määrään vaikuttaa co²-päästöjen lisäksi auton ikä, ajokilometrit, automalli ja käytettävä polttoaine. Lisäksi varustetaso vaikuttaa, mutta miten, sitä ei näe tullin julkaisemista päätöksistä, Rekonen muistuttaa.

Saman automallin kohdalla vero voi olla yhtä hyvin 4 000 euroa kuin 6 000 euroa.

Selvitä etukäteen
yksityiskohdat

Rekonen neuvoo autonostomatkaa suunnittelevaa hankkimaan etukäteen mahdollisimman yksilölliset tiedot halutusta kohteesta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Eri maiden autokauppojen nettisivuilla voi esiintyä myös brutto- ja/tai nettohintoja. Saksassa ja Virossa ei tarvitse enää miettiä valuuttakursseja. Sen sijaan Ruotsin edullisuutta on vähentänyt vahvistunut kruunu.

– Käytettyä tuontiautoa etsivän kannattaa selvittää itselleen myös perusteellisesti, mitä menettelytapoja autohankintaan kuuluu, kuinka paljon ne vievät aikaa eli selviääkö päivän aikana vai pitääkö varautua myös yöpymiskustannuksiin, Rekonen muistuttaa.

Tutki, äläkä anna
verojen yllättää 

Tulli ei tee ennakkoarvioita verosta, mutta jokainen voi itse arvioida veron määrää tullin nettisivuilla MAHTI-hintajärjestelmästä ja kuukausittain julkaistavasta sovellettujen verotusarvojen taulukosta.

Yksityishenkilö ei saa esimerkiksi Saksasta tuodusta autosta alv-vähennystä, vaikka automyyjä niin väittäisikin. EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan ajoneuvoveron lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero.

Mitä samat autot maksavat eri maissa? (Taulukko 1)
(Taulukko 1)
Vaihtoautot, Ruotsi Vuosimalli Hinta, € Hinta Suomessa € *
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro 2006 16 636 30 164
BMW X5 3.0 dA 2006 25 568 35 193
Ford Focus 1.8 2007 11 053 12 174
Mercedes-Benz E 220 Cdi 2007 16 636 30 212
Volkswagen Passat 2.0 TDI Variant 2008 10 707 21 800
Volvo V70 Classic 2007 10 607 21 922
Vaihtoautot, Saksa      
Audi A3 1.6 Attractio 2005 8 999 12 787
BMW 316i 2005 8 200 13 063
Ford Focus 1.6 16V 2007 5 700 11 062
Mercedes-Benz C 180 Kompressor Sportcoupe 2007 15 500 21 006
Volkswagen Passat 1.6 FSI Trendline 2007 11 900 15 830
Volvo S60 2.4 Base 2007 11 556 17 794
Vaihtoautot, Viro      
Audi A3 1.8 T 2008 14 300 18 943
BMW 318i 2.0 2006 15 500 17 034
Ford Mondeo 1.8 2007 7 900 12 118
Mercedes-Benz C200 Elegance 1.8 2005 13 300 18 437
Volkswagen Golf Trendline 1.9 2008 14 061 15 837
Volvo S40 2005 9 900 12 522
* Mahti-laskurin perusteella olevia arvioita      
Lähde: Suomen Rahatieto, bytbil.com, mobile.de, ac24.ee
Paljonko on saman automallin vero eri tapauksissa? (Taulukko 2)
Esimerkkinä BMW 320 2.0 D 5 D STW 120 KW
Auto rekisteröity Kunto Ajokilometrit Verotusarvo, € Autovero, €
syyskuu 2005 normaali 108 000 17 219 4 167
lokakuu 2005 normaali 134 000 16 309 3 947
lokakuu 2005 normaali 174 000 14 908 3 608
Lähde: Suomen Rahatieto, Tulli

21.5.2011 06:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (78)


Anonyymi
Jos haluat ostaa hyvin varustetun, hieman suuremmalla mootorilla olevan auton, on pakko lähteä ulkomaille. Autoveron takia täällä myytävät ovat mopon moottorilla varustettuja karvalakkimalleja. Nyt voit hakea samaan hintaa paremman ulkomailta.


Mitähän sinäkin kynäniska teet sillä "hieman suuremmalla" moottorilla?
Anonyymi: Nimetön 21.5.2011 19:07

Anonyymi
Jos sen auton vaan hakee niin eihän siitä silloin tarvii maksaa. Ostaa jos joutuu niin sit mut hakea...
Anonyymi: missä ilmaisia autoj 21.5.2011 19:50

Anonyymi
Köyhät ynnää vaihteeksi autohintoja. Onko lotto köyhillä vetämässä, jos nyt helpottaisi eikä tarvitsisi töihin maanantaina lähteä? Voi kun olette suloisia, huomenna sitten vähän verrataan bensan hintaa?
Anonyymi: osakkeenomistaja, pa 21.5.2011 19:53

Anonyymi
Hakekaa vaa noita ritsoja ulkomailta.
Kymppitonnilla naapurin hämmästeltäväksi loppuun kulutettu Mese. Onpahan sen rivarikolmiokuplakämpän Vantaalta lisäksi jotain arjen harmauteen..
Anonyymi: Jortikka 21.5.2011 20:24

Anonyymi
Raippavero yli 2-litran moottorilla ajaville.
Ja potenssilääke resepti.
Anonyymi: pienellä pärjää 21.5.2011 20:54

Anonyymi
Pienellä pärjää kun on pärjättävä..

Vaan minäpä ajelen 5.8 litraisella Jenkki-veekasilla :)
Tuhnutelkaa te riisikupeillanne..
Anonyymi: Jösse 21.5.2011 21:04

Anonyymi
16636 x 9 kr =149724 kruunua.
minkä vanhan mersutaxin TS on ostamassa tällä rahalla
Ruotsista? Itsellä MB 220 E cdi 65000KM,automaatti,
kesä ,talvirenkaat ,vetokoukku ja vähän muutakin.
hakekaa netistä:Värderä min bil .rekkari pitää tietää
tämän mukaan saisin autostani vaihdossa noin 210000 kr.jos myyn yksitysesti,niin voin pyytää Mersusta
noin 185000 KR
Anonyymi: terv.sähkäri luulaja 21.5.2011 22:09

Anonyymi
huh huh,,, otsikkona mitä samat autot maksavat eri maissa,,,
EI YHTÄÄN SAMANLAISTA AUTOA
TULEEHAN SIINÄ HINTAEROJA
VERRATAAN IHAN ERILAISIA AUTOJA ??????


Joo, toimittajalla on taas ollut perus kiire ja ei jaksanut tehdä hommaa kunnolla. Oman ongelmansa aiheuttaa auton ostopaikka. Turkkilaisilta saat halvimmat autot ja ruuvatuimmt mittarit, merkkiliikkeistä varmimmat ja kalleimmat... Hakukustannukset eivät ole vertailukelpoisia. Itse arvostan viikon saksan matkaa enemmän kun vironreissua. Jos näitä työkseen tekisi, niin jokuhan ne autot lähettäisi joka tapauksessa... Kiitos taas nollainformaatiojutusta.
Anonyymi: P 21.5.2011 22:31

Anonyymi
" Itseasiassahan tuo liikkumisen verotus on vain tulonsiirto kaupunkien keskustoissa asuville. "
.
.
- Nimenomaan. Yksityisautoilijat maksavat yöt läpeensä kulkevat metrot, sähköjunat ja kaupunkiliikenteen bussit 10 minuutin vuoroväleillä.

- Tienkäyttäjiltä kerätään veroina ja veroluonteisina maksuina vuositasolla noin 7000 miljoonaa euroa. Tästä summasta 90% ELI 6,3 MILJARIA KÄYTETÄÄN VALTION BUDJETISSA MUIHIN TARKOITUKSIIN kuin liikenteeseen ja tienpitoon !

- Vain 10% veroluonteisista maksuista päätyy tienpitoon. Ja kun perusunnossapidon kustannukset nousevat 25-30 miljoonaa euroa vuodessa perustienpidon rahoitus vastaavasti laskee. Reiät valtateillä keväisin ovat mallia Bulgaria, ja niillä saa autostaan pyörän irti ja matkan katkeamaan" kertarysäyksellä

- Vuositasolla perustienpidosta puuttuu 150 miljoonaa euroa, jotta päästäisiin asiallisiin kantimiin ja saataisiin kurottua kiinni viimeisen vuosikymmenen aikana syntynyttä vajetta, joka suurenee koko ajan.

- Silti nimellishintaien VR-lipunkin pummaavilla punavihertiedostajilla "on vielä varaa" raakkua työssäkäyvien veronmaksajien autoilusta ? Voisivat pitää trpansa kiinni, nämä siipeilevät varikset jotka sopisi ampua alas sekä aidalta että lennosta.
Anonyymi: Nimetön 21.5.2011 23:25

Anonyymi
Hakukustannukset eivät ole vertailukelpoisia. Itse arvostan viikon saksan matkaa enemmän kun vironreissua.


Varsinkin Etelä-Saksasta hakiessa voi paluumatkalla poiketa helposti vaikkapa Ranskassa täyttämässä auton ranskalaisilla elintarvikkeilla, mikä täytyy ehdottomasti laskea tulopuolelle Euroopan hakumatkalle.

Olen varmaan kauhean epäisänmaallinen, kun minusta HK:n kanannahkapyörykät ja liha(ttomat)piirakat jäävät kakk... diskataan vertailusta ranskistuotteisiin verrattuna.
Anonyymi: gourmet 21.5.2011 23:29
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20142014
VOLKSWAGEN11688467
TOYOTA8117653
SKODA7146282
FORD6614721
VOLVO6074879
NISSAN4594054
KIA4513725
AUDI4344233
OPEL4192999
MERCEDES-BENZ3793277
   
malli7/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4963964
SKODA OCTAVIA4533910
NISSAN QASHQAI3102745
VOLKSWAGEN PASSAT2321467
TOYOTA YARIS2291705
TOYOTA AURIS2182079
VOLKSWAGEN POLO209909
FORD FOCUS2081538
FORD FIESTA1991355
VOLVO V601861049

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy