Kirjaudu ▼
 

Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle

Roni Rekomaa / Lehtikuva
Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle
Suomen hoppu siirtyä 95E:stä E10-bensiiniin naurattaa virolaisia. Viron öljyala ei aio ottaa ollenkaan E10-laatua myyntiin.
5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pikkuveljien mielestä meitä on narutettu nyt pahemman kerran. Viron öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Toomas Saks tyrmää E10:n Viron yleisradion haastattelussa.

– Virossa ei ole edes harkittu siirtymistä E10:een. EU:n määräykset eivät sitä vaadi. Päätökset ovat kunkin jäsenmaan sisäisiä.

Saksin mukaan Suomen valtio siirtyi E10:een turvatakseen omia sisämarkkinoitaan ja valtiollista Nestettä, joka saa siitä merkittävän kilpailuedun.

13:27Osake
-8.39 %
23.59
-2.16

Hän huomauttaa, että ei muun Euroopan, kuten ei Suomenkaan, autokanta ole valmis vielä polttoaineen laadun muutoksen. Nykyisen viiden prosentin etanolipitoisuuden hyväksyvät sen sijaan kaikki autonvalmistajat.

Saks paneekin merkille 98-oktaanisen myynnin kasvun Suomessa, josta myös Taloussanomat kertoi eilen.

Suomen Öljyalan keskusliiton (ÖKL) tiedotteen mukaan E10:een siirryttiin osana liikenteen ympäristötoimia. Suomen liittokin myöntää, että uusi 95 E10-bensiini soveltuu noin 72 prosenttiin bensiinikäyttöisistä autoista. Muille on puolestaan saatavissa edelleen nykyistä 98-oktaanista bensiiniä.

95E:n myyntiä
ei ole kielletty

Toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan taustalla on EU-lainsäädäntö. Meillä biopolttoaineisiin liittyvän jakeluvelvoitelain valmisteli työ- ja elinkeinoministeriö, polttoaineen laatuasetuksen valmisteli ympäristöministeriö ja verolainsäädännön muutokset valtiovarainministeriö.

Onko 95E:n myynti kielletty?

– Ei jos täyttää jakeluvelvoitteen.

Se on mikä?

– Kuusi prosenttia polttoaineesta pitää olla uusiutuvaan energiaan perustuvaa.

Koskeeko se ketjujen lisäksi myös villejä asemia?

– Koskee.

Miksi virolaiset eivät aio siirtyä E10:een?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Kyllä se on heilläkin on jossain vaiheessa edessä.

– Meillä oli aikanaan paljon suurempi muutos siirtyminen lyijyttömään bensiiniin, Vänskä muistuttaa.

Hänen edustamansa Öljyalan keskusliiton puheenjohtaja on Neste Oil Oyj:n liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus. Varapuheenjohtaja on suurimman biopolttoaineen raaka-aineen valmistajan eli St1 Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen.

Neste Oil on myös Viron öljyalan keskusliiton, Eesti Õliühingin, jäsen.

5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta
Lue myös
95E loppuu

Kommentit (185)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
enenevissä määrin lienee jo tämä pölhölandia naurun aiheena maailmalla
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:14

Anonyymi
Täällä Suomessa luonnonsuojelun nimissä ovat kaikki idioottimaiset päätökset valtiovallan suojeluksessa.
Anonyymi: vihreät pois eduskun 5.1.2011 14:17

Anonyymi
Tämäkin päätös kertoo politiikan olevan täysin korruptoitunut.

Aivan järjetöntä touhua, perustellaan ympäristövastuulla ja muulla, mutta käytännössä tulonsiirtoja ja lisää tukia maa- ja metsätilallisille. Ja tietysti rahaa politiikkojen taskuun.

USA, Kiina, Intia, Venäjä ja muut lilliputtimaat nauravat kun Suomi yrittää pelastaa mahtavan viiden miljoonan kansalaisen voimin planeetan ekosysteemin.
Anonyymi: En tiedä onko muissa 5.1.2011 14:22

Anonyymi
Suomi on ollut eu:hun liittymisestä asti naurun aihe.
Anonyymi: He he he. 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Ei tästä nyt Vihreitä voi syyttää (ainakaan kokonaan), päätoimijoina tässä ovat kuitenkin suuret hallituspuolueet, tavoitteenaan edistää kotimaisten suuryritysten taloutta ja sitä kautta lihottaa omaa palkkapussiaan erilaisten hyvän lobbauksen ansiosta tilille lankeavien etujen ja palkkioiden sekä osakekurssin arvonnousun kautta.
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Joo, kyllä Eestiläiset taitavat olla oikeassa. Suomen päättäjät haukkasivat kilon pas.aa... Autokantamme on liian vanha kyseiseen aineeseen.
Anonyymi: huuhaa 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Virolaiset eivät ymmärrä että Suomi haluaa olla EKA oli kyseessä sitten litkusyöppöbensa tai digi toimimattomista jätevesilaitteista nyt puhumattakaan.
Anonyymi: Buhahhah 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Suomi - Itä-Euroopan viimeinen kansandemokratia.

Olen vilpittömän iloinen että Viro sai vapautensa ja pystyy ottamaan paikkansa kansakuntien joukossa. Suomen pitäisi apinoida Viroa kaikessa, koska omat kyvyt eivät täällä riitä.
Anonyymi: Maailman tyhmin kans 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Älkää ihan kaikille suomalaisille naurako.Etanoli Maurille voi nauraa

ja niille jotka sitä, ja sen elättikerhoa, äänestävät....
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Niin, mutta mehän ollaankin molemmat EUssa ja kuuliaisia EU -maita. Toinen vaan on hölmölä.
Anonyymi: mersumies 5.1.2011 14:25
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

13:13 It-viikko Mac-virus voi levitä ilman nettiyhteyttä
12:37 Ilta-Sanomat IS: Näin tulli vastaa autoverokritiikkiin
12:18 SRV: Aloite Fennovoima-hankkeeseen tuli meiltä
12:03 Rehn: Valtio ei painostanut Fortumia
11:47 Muistatteko vielä, miten Fortum kainosteli Fennovoimaa?
11:35 Analyytikko tylyttää: "Kaikin puolin linjaton päätös Fortumilta"
11:26 EK: Suomalaisyrityksillä vaisut suhdanneodotukset
10:49 Rehn: Migrit ei tulekaan mukaan Fennovoimaan
10:37 Fortum lähtee Fennovoimaan – venäläisvoimaloista ei vielä ratkaisua
10:35 SRV osallistuu Fennovoimaan, Outokumpu kasvattaa siivuaan
10:32 Suora lähetys: Rehnin tiedotustilaisuus Fennovoimasta klo 10
10:25 SRV:n osake ampaisi nousuun: +5,8 %
10:19 Nesteen tulosta painoi Porvoon suurseisokki
10:16 Sipilä KSML:lle: Fennovoima-hanke toteutuu
09:34 Digitoday Tulostinvalmistaja teki sen, mitä on toivottu vuosikausia
09:16 HKScan suunnittelee jätti-investointia – Euraan yt:t
08:53 OP:n Karhinen: "Tuotot kasvoivat ja kulut pienenivät"
08:46 HKScan petrasi tulostaan odotuksia vähemmän
08:45 OP paukutti kovan tuloksen
08:03 TS: Paroc aloittaa yt-neuvottelut kaikilla tehtaillaan
07:24 HS: Talvivaaran vetovastuu kokonaan valtiolle
06:01 Sääntö-Suomen yllätys: nyt voi tienata tonnin verottomasti
4.8. Airbus patentoi koneen: ylittää Atlantin tunnissa
4.8. Digitoday Harvinaista: Apple kommentoi huhua
4.8. Kreikan pankkien rymylasku jatkui – keskuspankin osake nousi
4.8. "Työtätekevät köyhät ovat nyt tosiasia"
4.8. Venäjä vaatii taas jättialuetta pohjoisen meriltä
4.8. Epäilykset Deutsche Bankin Venäjä-puuhista kasvavat
4.8. HS Suomalainen peliyhtiö sai miljoonarahoituksen
4.8. Akava: Kaikkien on joustettava
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20152015
VOLKSWAGEN11938117
TOYOTA8486715
SKODA8096218
FORD7355114
VOLVO6304659
KIA6073883
NISSAN5604628
OPEL4773152
AUDI3873525
MERCEDES-BENZ3783108
   
malli7/20152015
VOLKSWAGEN GOLF4963449
SKODA OCTAVIA4583850
NISSAN QASHQAI3832732
VOLKSWAGEN PASSAT3802234
TOYOTA YARIS2891853
FORD FIESTA2831468
KIA RIO2671374
TOYOTA AVENSIS2411525
VOLVO V402301273
FORD FOCUS1971490

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy