Kirjaudu ▼
 

Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle

Roni Rekomaa / Lehtikuva
Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle
Suomen hoppu siirtyä 95E:stä E10-bensiiniin naurattaa virolaisia. Viron öljyala ei aio ottaa ollenkaan E10-laatua myyntiin.
5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pikkuveljien mielestä meitä on narutettu nyt pahemman kerran. Viron öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Toomas Saks tyrmää E10:n Viron yleisradion haastattelussa.

– Virossa ei ole edes harkittu siirtymistä E10:een. EU:n määräykset eivät sitä vaadi. Päätökset ovat kunkin jäsenmaan sisäisiä.

Saksin mukaan Suomen valtio siirtyi E10:een turvatakseen omia sisämarkkinoitaan ja valtiollista Nestettä, joka saa siitä merkittävän kilpailuedun.

14:42Osake
+1.67 %
23.68
+0.39

Hän huomauttaa, että ei muun Euroopan, kuten ei Suomenkaan, autokanta ole valmis vielä polttoaineen laadun muutoksen. Nykyisen viiden prosentin etanolipitoisuuden hyväksyvät sen sijaan kaikki autonvalmistajat.

Saks paneekin merkille 98-oktaanisen myynnin kasvun Suomessa, josta myös Taloussanomat kertoi eilen.

Suomen Öljyalan keskusliiton (ÖKL) tiedotteen mukaan E10:een siirryttiin osana liikenteen ympäristötoimia. Suomen liittokin myöntää, että uusi 95 E10-bensiini soveltuu noin 72 prosenttiin bensiinikäyttöisistä autoista. Muille on puolestaan saatavissa edelleen nykyistä 98-oktaanista bensiiniä.

95E:n myyntiä
ei ole kielletty

Toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan taustalla on EU-lainsäädäntö. Meillä biopolttoaineisiin liittyvän jakeluvelvoitelain valmisteli työ- ja elinkeinoministeriö, polttoaineen laatuasetuksen valmisteli ympäristöministeriö ja verolainsäädännön muutokset valtiovarainministeriö.

Onko 95E:n myynti kielletty?

– Ei jos täyttää jakeluvelvoitteen.

Se on mikä?

– Kuusi prosenttia polttoaineesta pitää olla uusiutuvaan energiaan perustuvaa.

Koskeeko se ketjujen lisäksi myös villejä asemia?

– Koskee.

Miksi virolaiset eivät aio siirtyä E10:een?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Kyllä se on heilläkin on jossain vaiheessa edessä.

– Meillä oli aikanaan paljon suurempi muutos siirtyminen lyijyttömään bensiiniin, Vänskä muistuttaa.

Hänen edustamansa Öljyalan keskusliiton puheenjohtaja on Neste Oil Oyj:n liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus. Varapuheenjohtaja on suurimman biopolttoaineen raaka-aineen valmistajan eli St1 Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen.

Neste Oil on myös Viron öljyalan keskusliiton, Eesti Õliühingin, jäsen.

5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta
Lue myös
95E loppuu

Kommentit (185)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
enenevissä määrin lienee jo tämä pölhölandia naurun aiheena maailmalla
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:14

Anonyymi
Täällä Suomessa luonnonsuojelun nimissä ovat kaikki idioottimaiset päätökset valtiovallan suojeluksessa.
Anonyymi: vihreät pois eduskun 5.1.2011 14:17

Anonyymi
Tämäkin päätös kertoo politiikan olevan täysin korruptoitunut.

Aivan järjetöntä touhua, perustellaan ympäristövastuulla ja muulla, mutta käytännössä tulonsiirtoja ja lisää tukia maa- ja metsätilallisille. Ja tietysti rahaa politiikkojen taskuun.

USA, Kiina, Intia, Venäjä ja muut lilliputtimaat nauravat kun Suomi yrittää pelastaa mahtavan viiden miljoonan kansalaisen voimin planeetan ekosysteemin.
Anonyymi: En tiedä onko muissa 5.1.2011 14:22

Anonyymi
Suomi on ollut eu:hun liittymisestä asti naurun aihe.
Anonyymi: He he he. 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Ei tästä nyt Vihreitä voi syyttää (ainakaan kokonaan), päätoimijoina tässä ovat kuitenkin suuret hallituspuolueet, tavoitteenaan edistää kotimaisten suuryritysten taloutta ja sitä kautta lihottaa omaa palkkapussiaan erilaisten hyvän lobbauksen ansiosta tilille lankeavien etujen ja palkkioiden sekä osakekurssin arvonnousun kautta.
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Joo, kyllä Eestiläiset taitavat olla oikeassa. Suomen päättäjät haukkasivat kilon pas.aa... Autokantamme on liian vanha kyseiseen aineeseen.
Anonyymi: huuhaa 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Virolaiset eivät ymmärrä että Suomi haluaa olla EKA oli kyseessä sitten litkusyöppöbensa tai digi toimimattomista jätevesilaitteista nyt puhumattakaan.
Anonyymi: Buhahhah 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Suomi - Itä-Euroopan viimeinen kansandemokratia.

Olen vilpittömän iloinen että Viro sai vapautensa ja pystyy ottamaan paikkansa kansakuntien joukossa. Suomen pitäisi apinoida Viroa kaikessa, koska omat kyvyt eivät täällä riitä.
Anonyymi: Maailman tyhmin kans 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Älkää ihan kaikille suomalaisille naurako.Etanoli Maurille voi nauraa

ja niille jotka sitä, ja sen elättikerhoa, äänestävät....
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Niin, mutta mehän ollaankin molemmat EUssa ja kuuliaisia EU -maita. Toinen vaan on hölmölä.
Anonyymi: mersumies 5.1.2011 14:25
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

14:35 Digitoday Microsoftin "kokonainen mobiilikokemus" – mistä ihmeestä on kyse?
14:30 VTT ehdottaa: proteiinit hyönteisistä ja madoista
14:10 It-viikko Jolla ja SSH löivät hynttyyt yhteen: Tulossa turvallinen käyttöjärjestelmä
13:42 Namibian presidentille maailman rahakkain palkinto
12:46 Video Microsoftin julkistus: Pettymys vai jotain ihan muuta?
12:43 Johtopäätös talousluvuista: "Suomi alisuoriutuu"
12:23 Aktia: Euro ja öljy vauhdittavat Suomen taloutta
11:58 Vaatemyynti sukelsi – alekaan ei auttanut
11:17 Karu luku: työttömyys kasvoi Uudellamaalla 14,8 %
10:45 Microsoft esitteli uudet Lumia 640 -puhelimet
10:44 Uusi sopimus vahvistaa Nokian asemaa Kiinassa
09:55 Digitoday Ikea julkisti uutuuden – huonekaluista älypuhelinten latureita
09:39 Suomen talous supistui kolmatta vuotta peräkkäin
09:31 Helsingin pörssin päälistalle aikoo uusi yritys
09:21 Espanja ja Portugali tyrmäävät Kreikan syytökset
08:55 4G-puhelimet myyntikärjessä – kaikkia uutuus ei kiinnosta
08:05 Pääministeripuolue vaalivoittoon Virossa
07:43 Yle: Kunnat saavat käyttää veroparatiisiyrityksiä
06:03 Johtajaruletti kiihtyy – pihalla jo kolmessa vuodessa
00:43 Video Samsungin suuri päivä: Videolla videolasit ja kaksi teräksistä luuria
00:28 Digitoday Suri viitoitti verkko-Nokian suunnan ja vihjaisi ajasta N1-tabletin jälkeen
1.3. Video Video: Huawei pääsi yllättämään tuotejulkistuksillaan
1.3. Schäuble: Saksa lisää euroja puolustukseen
1.3. Mikä moka Microsoft – uudet puhelimet julki etuajassa?
1.3. Apple vai Google – kilpailu autoalalla kiristyy
1.3. WSJ: Kaksi nimeä ehdolla Warren Buffettin seuraajaksi
1.3. Keskuskauppakamari: Byrokratia viivyttää investointeja
1.3. Näkökulma Näin 1700-luvulla: Hevoskuskit vimmoissaan – sateenvarjo vie asiakkaat
1.3. 5 minuutissa yrittäjäksi – näinkö helppoa se on?
1.3. Analyysi Pian se alkaa – kaikkien aikojen puhallus
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20152015
VOLKSWAGEN12971297
TOYOTA941941
SKODA940940
VOLVO898898
BMW732732
FORD687687
AUDI675675
NISSAN663663
OPEL506506
KIA472472
   
malli1/20152015
SKODA OCTAVIA623623
VOLKSWAGEN GOLF617617
NISSAN QASHQAI442442
VOLKSWAGEN PASSAT317317
BMW 5-SARJA290290
TOYOTA AURIS285285
AUDI A3274274
VOLVO V40249249
TOYOTA YARIS221221
VOLVO V60202202

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy