Kirjaudu ▼
 

Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle

Roni Rekomaa / Lehtikuva
Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle
Suomen hoppu siirtyä 95E:stä E10-bensiiniin naurattaa virolaisia. Viron öljyala ei aio ottaa ollenkaan E10-laatua myyntiin.
5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pikkuveljien mielestä meitä on narutettu nyt pahemman kerran. Viron öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Toomas Saks tyrmää E10:n Viron yleisradion haastattelussa.

– Virossa ei ole edes harkittu siirtymistä E10:een. EU:n määräykset eivät sitä vaadi. Päätökset ovat kunkin jäsenmaan sisäisiä.

Saksin mukaan Suomen valtio siirtyi E10:een turvatakseen omia sisämarkkinoitaan ja valtiollista Nestettä, joka saa siitä merkittävän kilpailuedun.

15:37Osake
-2.62 %
24.50
-0.66

Hän huomauttaa, että ei muun Euroopan, kuten ei Suomenkaan, autokanta ole valmis vielä polttoaineen laadun muutoksen. Nykyisen viiden prosentin etanolipitoisuuden hyväksyvät sen sijaan kaikki autonvalmistajat.

Saks paneekin merkille 98-oktaanisen myynnin kasvun Suomessa, josta myös Taloussanomat kertoi eilen.

Suomen Öljyalan keskusliiton (ÖKL) tiedotteen mukaan E10:een siirryttiin osana liikenteen ympäristötoimia. Suomen liittokin myöntää, että uusi 95 E10-bensiini soveltuu noin 72 prosenttiin bensiinikäyttöisistä autoista. Muille on puolestaan saatavissa edelleen nykyistä 98-oktaanista bensiiniä.

95E:n myyntiä
ei ole kielletty

Toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan taustalla on EU-lainsäädäntö. Meillä biopolttoaineisiin liittyvän jakeluvelvoitelain valmisteli työ- ja elinkeinoministeriö, polttoaineen laatuasetuksen valmisteli ympäristöministeriö ja verolainsäädännön muutokset valtiovarainministeriö.

Onko 95E:n myynti kielletty?

– Ei jos täyttää jakeluvelvoitteen.

Se on mikä?

– Kuusi prosenttia polttoaineesta pitää olla uusiutuvaan energiaan perustuvaa.

Koskeeko se ketjujen lisäksi myös villejä asemia?

– Koskee.

Miksi virolaiset eivät aio siirtyä E10:een?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Kyllä se on heilläkin on jossain vaiheessa edessä.

– Meillä oli aikanaan paljon suurempi muutos siirtyminen lyijyttömään bensiiniin, Vänskä muistuttaa.

Hänen edustamansa Öljyalan keskusliiton puheenjohtaja on Neste Oil Oyj:n liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus. Varapuheenjohtaja on suurimman biopolttoaineen raaka-aineen valmistajan eli St1 Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen.

Neste Oil on myös Viron öljyalan keskusliiton, Eesti Õliühingin, jäsen.

5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta
Lue myös
95E loppuu

Kommentit (185)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
enenevissä määrin lienee jo tämä pölhölandia naurun aiheena maailmalla
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:14

Anonyymi
Täällä Suomessa luonnonsuojelun nimissä ovat kaikki idioottimaiset päätökset valtiovallan suojeluksessa.
Anonyymi: vihreät pois eduskun 5.1.2011 14:17

Anonyymi
Tämäkin päätös kertoo politiikan olevan täysin korruptoitunut.

Aivan järjetöntä touhua, perustellaan ympäristövastuulla ja muulla, mutta käytännössä tulonsiirtoja ja lisää tukia maa- ja metsätilallisille. Ja tietysti rahaa politiikkojen taskuun.

USA, Kiina, Intia, Venäjä ja muut lilliputtimaat nauravat kun Suomi yrittää pelastaa mahtavan viiden miljoonan kansalaisen voimin planeetan ekosysteemin.
Anonyymi: En tiedä onko muissa 5.1.2011 14:22

Anonyymi
Suomi on ollut eu:hun liittymisestä asti naurun aihe.
Anonyymi: He he he. 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Ei tästä nyt Vihreitä voi syyttää (ainakaan kokonaan), päätoimijoina tässä ovat kuitenkin suuret hallituspuolueet, tavoitteenaan edistää kotimaisten suuryritysten taloutta ja sitä kautta lihottaa omaa palkkapussiaan erilaisten hyvän lobbauksen ansiosta tilille lankeavien etujen ja palkkioiden sekä osakekurssin arvonnousun kautta.
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Joo, kyllä Eestiläiset taitavat olla oikeassa. Suomen päättäjät haukkasivat kilon pas.aa... Autokantamme on liian vanha kyseiseen aineeseen.
Anonyymi: huuhaa 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Virolaiset eivät ymmärrä että Suomi haluaa olla EKA oli kyseessä sitten litkusyöppöbensa tai digi toimimattomista jätevesilaitteista nyt puhumattakaan.
Anonyymi: Buhahhah 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Suomi - Itä-Euroopan viimeinen kansandemokratia.

Olen vilpittömän iloinen että Viro sai vapautensa ja pystyy ottamaan paikkansa kansakuntien joukossa. Suomen pitäisi apinoida Viroa kaikessa, koska omat kyvyt eivät täällä riitä.
Anonyymi: Maailman tyhmin kans 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Älkää ihan kaikille suomalaisille naurako.Etanoli Maurille voi nauraa

ja niille jotka sitä, ja sen elättikerhoa, äänestävät....
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Niin, mutta mehän ollaankin molemmat EUssa ja kuuliaisia EU -maita. Toinen vaan on hölmölä.
Anonyymi: mersumies 5.1.2011 14:25
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:31 Nuoret kaatoivat pankit – nyt alkaa tarkastus
14:54 Helsingin pörssi vaipunut selvään laskuun
14:45 Digitoday EU kiristää ruuvia: Suomeen saatava alemmat telehinnat
14:19 Nurminen aloittaa yt:t – 13 työpaikkaa vaarassa
14:14 Teslan mysteerituote villitsi – Muskin twiitti nosti kurssia
13:50 Lyhennysvapaiden vaikutus: 3 miljardia euroa
13:41 RT: Ollaan niin alhaalla, että suunta voi olla vain ylös
13:31 Kaupan voittajissa yksi mysteeri – se ei ole Lidl
13:07 EU-maissa on yhteensä 24 miljoonaa työtöntä
12:32 Hintojen lasku loiveni euroalueella
11:48 Digitoday Kaksi suomalaista vangittiin hyökkäyksistä verkkopankkeihin
11:47 Vuokrabuumi kuumenee – vuodeksi asunto miljoonalla
11:35 Digitoday Amerikkalaisoperaattorin radikaali temppu: näyttää oikeita kuuluvuustietoja
10:48 PTT: Ruuan hinta ei laske enää loppuvuonna
10:35 Germanwings-turman korvaukset nousemassa satoihin miljooniin
10:16 Lemminkäinen luopuu Pietarin asuntohankkeesta
10:03 Suomi ylitti EU-rajan: julkisen talouden alijäämä 3,2 %
09:43 Digitoday Androidin Gmailiin iso uudistus – potku kilpailijoiden nilkkaan
09:36 Näin paljon Suomen ruuhkat vievät aikaasi
09:02 Tsipras: Ei sopua hinnalla millä hyvänsä
08:28 Öljyn hinta laskussa Iran-neuvottelujen loppusuoralla
07:57 Arvio: Kulta ja timantit loppuvat 20 vuoden kuluttua
07:28 Digitoday Silkkitietä tutkineita agentteja syytetään bitcoin-varkaudesta
06:09 Digitoday Näin fi-verkkotunnusten haku ja ylläpito muuttuu
06:02 Nyt ollaan "ahneuden ja pelon välimaastossa"
30.3. Soros: Kreikan euroeron todennäköisyys laskenut
30.3. Jatkaako Venäjä eläkevarojen syöntiä? "Toivottavasti väliaikaista"
30.3. McDonald's kokeilee pöytiintarjoilua Saksassa
30.3. Englannin kuningashuoneen työntekijät pohtivat työtaistelua
30.3. Haastattelu Google-hauissa tapahtuu valtava käänne
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy