Kirjaudu ▼
 

Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle

Roni Rekomaa / Lehtikuva
Virossa naureskellaan Suomen E10-kiireelle
Suomen hoppu siirtyä 95E:stä E10-bensiiniin naurattaa virolaisia. Viron öljyala ei aio ottaa ollenkaan E10-laatua myyntiin.
5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pikkuveljien mielestä meitä on narutettu nyt pahemman kerran. Viron öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Toomas Saks tyrmää E10:n Viron yleisradion haastattelussa.

– Virossa ei ole edes harkittu siirtymistä E10:een. EU:n määräykset eivät sitä vaadi. Päätökset ovat kunkin jäsenmaan sisäisiä.

Saksin mukaan Suomen valtio siirtyi E10:een turvatakseen omia sisämarkkinoitaan ja valtiollista Nestettä, joka saa siitä merkittävän kilpailuedun.

03:37Osake
-1.16 %
16.99
-0.20

Hän huomauttaa, että ei muun Euroopan, kuten ei Suomenkaan, autokanta ole valmis vielä polttoaineen laadun muutoksen. Nykyisen viiden prosentin etanolipitoisuuden hyväksyvät sen sijaan kaikki autonvalmistajat.

Saks paneekin merkille 98-oktaanisen myynnin kasvun Suomessa, josta myös Taloussanomat kertoi eilen.

Suomen Öljyalan keskusliiton (ÖKL) tiedotteen mukaan E10:een siirryttiin osana liikenteen ympäristötoimia. Suomen liittokin myöntää, että uusi 95 E10-bensiini soveltuu noin 72 prosenttiin bensiinikäyttöisistä autoista. Muille on puolestaan saatavissa edelleen nykyistä 98-oktaanista bensiiniä.

95E:n myyntiä
ei ole kielletty

Toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan taustalla on EU-lainsäädäntö. Meillä biopolttoaineisiin liittyvän jakeluvelvoitelain valmisteli työ- ja elinkeinoministeriö, polttoaineen laatuasetuksen valmisteli ympäristöministeriö ja verolainsäädännön muutokset valtiovarainministeriö.

Onko 95E:n myynti kielletty?

– Ei jos täyttää jakeluvelvoitteen.

Se on mikä?

– Kuusi prosenttia polttoaineesta pitää olla uusiutuvaan energiaan perustuvaa.

Koskeeko se ketjujen lisäksi myös villejä asemia?

– Koskee.

Miksi virolaiset eivät aio siirtyä E10:een?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Kyllä se on heilläkin on jossain vaiheessa edessä.

– Meillä oli aikanaan paljon suurempi muutos siirtyminen lyijyttömään bensiiniin, Vänskä muistuttaa.

Hänen edustamansa Öljyalan keskusliiton puheenjohtaja on Neste Oil Oyj:n liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus. Varapuheenjohtaja on suurimman biopolttoaineen raaka-aineen valmistajan eli St1 Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen.

Neste Oil on myös Viron öljyalan keskusliiton, Eesti Õliühingin, jäsen.

5.1.2011 14:08
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta
Lue myös
95E loppuu

Kommentit (185)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
enenevissä määrin lienee jo tämä pölhölandia naurun aiheena maailmalla
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:14

Anonyymi
Täällä Suomessa luonnonsuojelun nimissä ovat kaikki idioottimaiset päätökset valtiovallan suojeluksessa.
Anonyymi: vihreät pois eduskun 5.1.2011 14:17

Anonyymi
Tämäkin päätös kertoo politiikan olevan täysin korruptoitunut.

Aivan järjetöntä touhua, perustellaan ympäristövastuulla ja muulla, mutta käytännössä tulonsiirtoja ja lisää tukia maa- ja metsätilallisille. Ja tietysti rahaa politiikkojen taskuun.

USA, Kiina, Intia, Venäjä ja muut lilliputtimaat nauravat kun Suomi yrittää pelastaa mahtavan viiden miljoonan kansalaisen voimin planeetan ekosysteemin.
Anonyymi: En tiedä onko muissa 5.1.2011 14:22

Anonyymi
Suomi on ollut eu:hun liittymisestä asti naurun aihe.
Anonyymi: He he he. 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Ei tästä nyt Vihreitä voi syyttää (ainakaan kokonaan), päätoimijoina tässä ovat kuitenkin suuret hallituspuolueet, tavoitteenaan edistää kotimaisten suuryritysten taloutta ja sitä kautta lihottaa omaa palkkapussiaan erilaisten hyvän lobbauksen ansiosta tilille lankeavien etujen ja palkkioiden sekä osakekurssin arvonnousun kautta.
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Joo, kyllä Eestiläiset taitavat olla oikeassa. Suomen päättäjät haukkasivat kilon pas.aa... Autokantamme on liian vanha kyseiseen aineeseen.
Anonyymi: huuhaa 5.1.2011 14:23

Anonyymi
Virolaiset eivät ymmärrä että Suomi haluaa olla EKA oli kyseessä sitten litkusyöppöbensa tai digi toimimattomista jätevesilaitteista nyt puhumattakaan.
Anonyymi: Buhahhah 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Suomi - Itä-Euroopan viimeinen kansandemokratia.

Olen vilpittömän iloinen että Viro sai vapautensa ja pystyy ottamaan paikkansa kansakuntien joukossa. Suomen pitäisi apinoida Viroa kaikessa, koska omat kyvyt eivät täällä riitä.
Anonyymi: Maailman tyhmin kans 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Älkää ihan kaikille suomalaisille naurako.Etanoli Maurille voi nauraa

ja niille jotka sitä, ja sen elättikerhoa, äänestävät....
Anonyymi: Nimetön 5.1.2011 14:24

Anonyymi
Niin, mutta mehän ollaankin molemmat EUssa ja kuuliaisia EU -maita. Toinen vaan on hölmölä.
Anonyymi: mersumies 5.1.2011 14:25
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki9/20142014
TOYOTA10089546
VOLKSWAGEN89310230
SKODA7367724
FORD6645886
VOLVO6565959
NISSAN5885077
KIA5844781
MERCEDES-BENZ4444097
AUDI3845014
OPEL3623781
   
malli9/20142014
SKODA OCTAVIA4054729
VOLKSWAGEN GOLF3994759
TOYOTA AURIS3662721
NISSAN QASHQAI3293331
FORD FIESTA2461748
KIA RIO2221722
TOYOTA YARIS2142178
VOLKSWAGEN PASSAT1721794
TOYOTA AVENSIS1701971
VOLVO V401681346

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy