Kirjaudu ▼
 

Oliko lento myöhässä? Hae korvausta

Lehtikuva
Oliko lento myöhässä? Hae korvausta
Myöhästyneen lennot matkustajat voivat jatkossa saada korvausta, parhaimmillaan useita satoja euroa. EY-tuomioistuin antoi eilen uuden linjauksen myöhästymisistä ja matkustajien korvauksista, kertoo Aamulehti.
Taloussanomat
20.11.2009 08:27
11

Tuomioistuimen mukaan vähintään kolme tuntia aikataulusta myöhässä saapuvan lennon matkustajat voivat vaatia lentoyhtiöltä korvausta. Ehtona kuitenkin on, että viivästyminen ei johdu poikkeuksellisista olosuhteista.

Aikaisemmin korvausta on voinut saada, jos lentovuoro on peruttu kokonaan. Korvauksen suuruus on 250–600 euroa. Tuomioistuin katsoo nyt, ettei ole syytä kohdella eri tavalla matkustajia, joiden lennot ovat myöhässä, kertoo Aamulehti.

Lentoyhtiö voi välttyä maksamasta korvausta, jos myöhästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista linjaa tuomioistuin. Poikkeuksellinen olosuhde ei kuitenkaan ole esimerkiksi koneessa ilmennyt vika.

Tuomioistuin otti kantaa myöhästymisen korvaamiseen Saksan ja Itävallan oikeusistuimien pyynnöstä. Maissa matkustajat ovat vaatineet korvauksia Condorin ja Air Francen lentojen yli 20 tunnin myöhästymisistä.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (11)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kokonaisen päivän viivästyi lentomme Lontoosta Helsinkiin lakon vuoksi, silti SUURI kiitos Finnairin henkilökunnalle (ei lentäjille).
Korvaavat liput Finnair hoiti eismerkillisesti!!!!!
Ainoa suuri lisämenoerä budjettiin tuli ylimääräisestä hotelliyöstä, no lomalla onneksi.
Kiitos Finnair henki 20.11.2009 9:13

Anonyymi
Ettei vaan alettaisi koneiden huolllossa hosua tämän seurauksena.
Turvallisuus ensin 20.11.2009 9:29

Anonyymi
Mitenkäs sitten pitää toimia, jos se korvauskin on myöhässä?
Zuila 20.11.2009 9:37

Anonyymi
Taitaa Finnair ja VR olla samanlaisia korvauksen maksajia.

VR: "emme tulkitse 30min jättämää myöhästymiseksi"
onko tuo nyt sitten 20.11.2009 9:59

Anonyymi
Hakekaa ihmeessä korvausta jos jouduitte pakosta yöpymään 5 tähden hotellissa kuten Finnairin lentäjät?
Finnair varmaan korv 20.11.2009 10:52

Anonyymi
Koko ongelma poisttuu kun lippuihin lisätään maininta, mahdolliset aikataulumuutokset mahdollisia ilman eri ilmoitusta, näin se pitäisi hoitaa eikä kellään ole nokan koputtamista eli shut the fuck up.
Lähtee kun lähtee 20.11.2009 11:02

Anonyymi
Naita on tullut nahtya. Surkein esitys on KLM, jonka lennot perutaan tai myohastyy yhtenaan. Ne yrittaa aina valehdella ja vaittaa, ettei heilla ole mitaan vastuuta. Tama ei ole totta.

Ala usko lentoyhtion paskapuhetta, vaan vaadi oikeuksiasi. Itse olen saanut peruutetusta lennosta 600 euron korvauksen, mutta piti taistella pitkaan. Eivat myontaneet mitaan ja valehtelivat pain naamaa. Aluksi.

Aani muuttuu kellossa, kun huomaavat etta vastassa ei ole lammasmainen kuluttaja, vaan joku joka tuntee saannot.
Koskenkanttaaja 20.11.2009 11:11

Anonyymi
Lentoyhtiö voi välttyä maksamasta korvausta, jos myöhästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista linjaa tuomioistuin. Poikkeuksellinen olosuhde ei kuitenkaan ole esimerkiksi koneessa ilmennyt vika.


Tämä lisää varmasti lentoturvallisuutta, kun on selkeästi "halvempaa" lähteä rikkinäisellä koneella ilmaan kuin korjata vika. HYVÄ EU!
Nimetön 20.11.2009 11:23

Anonyymi
Ihmiset lentelevät jatkuvasti päät märkinä eri paikkoihin, eivätkö he koskaan saavu perille ja pysy siellä?
Hautuumaako vasta py 20.11.2009 11:33

Anonyymi
Ja mitäs luulette lippujen hintojen käyvän? Nythän osan mielestä liput pitäisivät olla vielä halvempia ja korvauksia pitäisi maksaa kaikesta mahdollisesta.
dgdg 20.11.2009 12:06
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy