Kirjaudu ▼
 

Katso tästä halvin reitti Eurooppaan

Lehtikuva
Katso tästä halvin reitti Eurooppaan
Omalla autolla Eurooppaan matkaavalla lomailijalla on valittavanaan monta mahdollista reittiä, niin Ruotsin kuin Baltiankin kautta tai suoraan lautalla Saksaan. Rahaa ja bensaa palaa eri tavoin. Taloussanomat selvitti, mikä reitti on edullisin.
20.6.2009 15:32
Antti Lampinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Taloussanomat selvitti yhdessä Suomen Rahatiedon kanssa, mitä kautta omalla autolla matkaileva nelihenkinen perhe pääsee edullisimmin Helsingistä Saksaan Müncheniin.

Matkailijalla on käytännössä kolme vaihtoehtoa, joista jokainen alkaa laivamatkalla.

Helsingistä lähtevä laiva voi viedä matkalaiset Tallinnaan, mistä Via Balticaa pitkin pääsee Keski-Eurooppaan.

Toinen vaihtoehto on matkustaa laivalla Tukholmaan, mistä pääsee Tanskan kautta manner-Eurooppaan.

Kolmas vaihtoehto on autolautta suoraan Saksaan, Travemündeen tai Rostockiin.

Tallinnan kautta
halvimmalla

Edullisin vaihtoehto on ylittää Suomenlahti lautalla Tallinnaan, mistä pääsee Via Balticaa pitkin Keski-Eurooppaan.

Rahatieto laski tällä reitillä kertyvän ajokilometrejä noin 4300 kilometriä.

Lauttamatkat Tallinnaan, polttoainekulut matkareitin todennäköisten tankkauspaikkojen polttoainehintojen mukaan sekä yksi hotelliyöpyminen matkareitillä maksavat halvimmillaan yhteensä alle 500 euroa.

Tukholman kautta matkalle tulee hintaa enemmän. Lauttamatkat Tukholmaan, Tanskan ja Saksan lauttamaksut, polttoaineet  sekä yksi hotelliyöpyminen matkareitillä kustantavat halvimmillaan yhteensä noin 800 euroa.

Ajokilometrejä kertyisi kuitenkin vähemmän kuin Baltian kautta, noin 3500 kilometriä.

Kallein vaihtoehto näyttäisi olevan lauttamatka Saksaan. Tällä reitillä ero halvimman ja kalleimman lauttavaihtoehdon välillä on hurja.

Kun laivana on TallinkSilja Superfast Rostockiin, matkan kustannukset ovat halvimmillaan 915 euroa. Finnlinesin Star-luokan aluksella Travemünden kautta hintaa kertyy korkeimmillaan 1477 euroa.

Hinta voi olla korkea, mutta ajokilometrejä kertyy suoraan Saksaan saapuvan laivan ansiosta paljon vähemmän kuin edullisemmilla reiteillä. Travemündestä on Müncheniin edestakaisin 1700 kilometriä, mutta Rostockista vain 1550 kilometriä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tämän viimeisen reitin hintaa laskettaessa Rahatieto on ottanut huomioon lauttamatkat Saksaan ja polttoainekulut. Toisin kuin muut vaihtoehdot, tämän reitin kustannuksiin ei sisälly yöpymistä hotellissa, onhan ajomatka suoritettavissa yhdessä päivässä.

Mikäli päämääränä olisi jatkaa Münchenistä matkaa Roomaan, kertyisi kilometrejä 930 kilometriä suuntaansa eli yhteensä 1860 kilometriä.

Barcelonaan tulisi lisäkilometrejä yhteensä 2736 kilometriä.

Nämä matkakohteet lisäisivät siis perheen kustannuksia ainakin yhden lisäyöpymisen ja ajokilometrien polttoainekulujen verran, noin 400–600 euroa kohteesta ja majoituksesta riippuen .

Autoilu on
oikeasti kalliimpaa

Kokonaishinnat Rahatieto laski sekä 7,5 litraa sadalla kilometrillä kuluttavalle bensiiniautolle että kuusi litraa satasella kuluttavalle dieselautolle

Matkareiteillä on matkakustannuksina otettu huomioon vain suorat matkakustannukset.

Auton arvoalennusta tai muita auton kuluja kuin polttoaine ei siis ole mukana. Jos kaikki autoilun kulut otettaisiin huomioon esimerkiksi Autoliiton käyttämän tavan mukaan, oman auton kulut nousisivat huomattavasti. Tämä luonnollisesti suosisi niitä reittejä, joissa ajokilometrejä tulee vähiten.

Laskelmissa on käytetty laivayhtiöiden kesäkuun hinnastoja. Oletuksena on, että perheen kaksi lasta ovat yli 11-vuotiaita.

Polttoainekulut on laskettu maakohtaisen maaliskuun keskihinnan mukaan. Auton polttoainekulutuksella on merkitystä, joten enemmän kuluttavalla autolla tulee polttoainekustannuksia helposti muutama satanen lisää.

Tallinnan kautta matka hoituu halvimmalla
Kahden aikuisen ja kahden yli 11-vuotiaan lapsen matkakulut autolla Eurooppaan
Helsinki - Tallinna - München      
laivayhtiö kulut yhteensä, euroa (bensa) kulut yhteensä, euroa (diesel) ajokilometrejä
Viking XPRS 561,80 480,66 4252
Viking XPRS 627,80 546,58 4252
Tallink Star/superstar 621,80 540,66 4252
Tallink Star/superstar 665,8 584,66 4252
Eckerö Line 649,8 568,58 4252
Helsinki - Tukholma - München      
laivayhtiö kulut yhteensä, euroa (bensa) kulut yhteensä, euroa (diesel) ajokilometrejä
Viking Line 885,42 793,35 3520
Viking Line 1105,42 1013,35 3520
TallinkSilja 949,42 857,35 3520
TallinkSilja 1093,42 1001,35 3520
Helsinki - Saksa - München      
laivayhtiö kulut yhteensä, euroa (bensa) kulut yhteensä, euroa (diesel) ajokilometrejä
Finnlines Star-luokka Travemünde 1099,39 1060,08 1702
Finnlines Star-luokka Travemünde 1477,39 1438,08 1702
TallinkSilja Superfast Rostock 960,19 915,26 1552
TallinkSilja Superfast Rostock 1128,19 1083,26 1552
Lähde: Suomen Rahatieto

20.6.2009 15:32
Antti Lampinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (93)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mitä tulisi maksamaan matka käyttämällä Finnlinesin Helsinki-Gdynia autolauttaa?
Anonyymi: Saituri 20.6.2009 16:01

Anonyymi
Ensin Tukholmaan ja sieltä Polferriesillä Gdanskiin, tulee halvemmaksi kuin mikään näistä.
Anonyymi: Amatöörit... 20.6.2009 16:04

Anonyymi
"Travemündestä on Müncheniin 1700 kilometriä ja Rostockista vain 1550 kilometriä."
Huh huh, minkä mutkan kautta sinne on ajettu? Edestakaisin?
Anonyymi: on pitkä matka... 20.6.2009 16:11

Anonyymi
Kiitos. Mielenkiintoista juttua!

"Travemündestä on Müncheniin 1700 kilometriä ja Rostockista vain 1550 kilometriä."
Huh huh, minkä mutkan kautta sinne on ajettu? Edestakaisin?"

Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Tuon voisi toimitus editoida, että kyse on edestakaisesta matkasta.
Anonyymi: Hyvää juhannusta! 20.6.2009 16:33

Anonyymi
Kannattaa mennä vaan lautalla suoraan Helsingistä Saksaan niin auto on vielä Saksassa tallessa.
Anonyymi: Varman päälle 20.6.2009 16:36

Anonyymi
Noiden laivojen hinnat on kyllä ihan mitä sattuu, kyseessä EI TODELLAKAAN ole halvimmat hinnat. Äskettäin matkustin itse Helsinki-Rostock välin autolla ja toisen matkustajan kanssa hinaan 240 euroa ilman mitään erityisalenuksia. Tekee edestakaisin reilusti alle 500.
Anonyymi: halpaa ja vielä halv 20.6.2009 16:37

Anonyymi
Taulukkoon olisi voinut eritellä bensan ja laivamatkan kustannukset ja matkasta mielellään vielä hinnoittelun (euroa per auto+euroa per henkilö-hinnat vai pakettihinta riippumatta hlö-määrästä).

Saksaan menevät lautat ovat järjettömän kalliita joka tapauksessa.

Tallinnan kautta ajamisessa pääasiallinen ongelma on Puola - keskivauhdiksi (oikeasti) kannattaa laskea 40-50km/h Puolan läpi menevällä osuudella. Päätietkin ovat aivan järkyttävässä kunnossa ja matelevat pikkukylien läpi, kaupunkien tai tietöiden takia ruuhkissa saattaa joutua istumaan tunteja, ja valtateillä eteen saattaa pompahdella lehmiä tai vastaan rinnakkain ajavia rekkoja.

Ruotsin kautta on paljon mukavampi ja nopeampi matkustaa, mutta toisaalta reitti on "tylsä".
Anonyymi: Timpppa 20.6.2009 16:41

Anonyymi
Noiden laivojen hinnat on kyllä ihan mitä sattuu, kyseessä EI TODELLAKAAN ole halvimmat hinnat. Äskettäin matkustin itse Helsinki-Rostock välin autolla ja toisen matkustajan kanssa hinaan 240 euroa ilman mitään erityisalenuksia. Tekee edestakaisin reilusti alle 500.


Huom! Nuohan ovat kokonaishintoja neljälle hengelle, sisältäen lauttamatkan ja autoilun. Ei siis vain yksi henki tai vain lauttamatka.
Anonyymi: Tarkentaja 20.6.2009 16:45

Anonyymi
Halvin tapa lienee lentää Saksaan ja vuokrata auto.

Mikä ihmeen idea on viedä väkisin oma auto mukana, kun autoja ovat vuokraamot pullollaan?
Anonyymi: Mane 20.6.2009 16:47

Anonyymi
"Katso tästä halvin reitti Eurooppaan"

Minä ainakin olen jo Euroopassa.
Anonyymi: Kokki 20.6.2009 16:51
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:39 Kalifornia helpottamassa automaattiautojen testejä – liikenteeseen jopa ilman kuskia
15:47 BBC: Kolmekymppisillä puolet vähemmän varallisuutta kuin 10 vuotta sitten
14:59 Britannian pääministeri sai Brexit-kannattajilta linjauksen maahanmuutosta
13:42 Kiinan teollisuus piristyi hiukan syyskuussa
12:17 Volkswagen ei myy dieselautoja USA:ssa ainakaan vuoteen – tai ehkä enää koskaan
11:26 Vanhanen Ylelle Suomen Pankin johtajavalinnoista: Sukupuolella on merkitystä
10:19 Venäjä aikoo myydä osuutensa kahdesta öljy-yhtiöstä
07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy