Kirjaudu ▼
 

Katso tästä halvin reitti Eurooppaan

Lehtikuva
Katso tästä halvin reitti Eurooppaan
Omalla autolla Eurooppaan matkaavalla lomailijalla on valittavanaan monta mahdollista reittiä, niin Ruotsin kuin Baltiankin kautta tai suoraan lautalla Saksaan. Rahaa ja bensaa palaa eri tavoin. Taloussanomat selvitti, mikä reitti on edullisin.
20.6.2009 15:32
Antti Lampinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Taloussanomat selvitti yhdessä Suomen Rahatiedon kanssa, mitä kautta omalla autolla matkaileva nelihenkinen perhe pääsee edullisimmin Helsingistä Saksaan Müncheniin.

Matkailijalla on käytännössä kolme vaihtoehtoa, joista jokainen alkaa laivamatkalla.

Helsingistä lähtevä laiva voi viedä matkalaiset Tallinnaan, mistä Via Balticaa pitkin pääsee Keski-Eurooppaan.

Toinen vaihtoehto on matkustaa laivalla Tukholmaan, mistä pääsee Tanskan kautta manner-Eurooppaan.

Kolmas vaihtoehto on autolautta suoraan Saksaan, Travemündeen tai Rostockiin.

Tallinnan kautta
halvimmalla

Edullisin vaihtoehto on ylittää Suomenlahti lautalla Tallinnaan, mistä pääsee Via Balticaa pitkin Keski-Eurooppaan.

Rahatieto laski tällä reitillä kertyvän ajokilometrejä noin 4300 kilometriä.

Lauttamatkat Tallinnaan, polttoainekulut matkareitin todennäköisten tankkauspaikkojen polttoainehintojen mukaan sekä yksi hotelliyöpyminen matkareitillä maksavat halvimmillaan yhteensä alle 500 euroa.

Tukholman kautta matkalle tulee hintaa enemmän. Lauttamatkat Tukholmaan, Tanskan ja Saksan lauttamaksut, polttoaineet  sekä yksi hotelliyöpyminen matkareitillä kustantavat halvimmillaan yhteensä noin 800 euroa.

Ajokilometrejä kertyisi kuitenkin vähemmän kuin Baltian kautta, noin 3500 kilometriä.

Kallein vaihtoehto näyttäisi olevan lauttamatka Saksaan. Tällä reitillä ero halvimman ja kalleimman lauttavaihtoehdon välillä on hurja.

Kun laivana on TallinkSilja Superfast Rostockiin, matkan kustannukset ovat halvimmillaan 915 euroa. Finnlinesin Star-luokan aluksella Travemünden kautta hintaa kertyy korkeimmillaan 1477 euroa.

Hinta voi olla korkea, mutta ajokilometrejä kertyy suoraan Saksaan saapuvan laivan ansiosta paljon vähemmän kuin edullisemmilla reiteillä. Travemündestä on Müncheniin edestakaisin 1700 kilometriä, mutta Rostockista vain 1550 kilometriä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tämän viimeisen reitin hintaa laskettaessa Rahatieto on ottanut huomioon lauttamatkat Saksaan ja polttoainekulut. Toisin kuin muut vaihtoehdot, tämän reitin kustannuksiin ei sisälly yöpymistä hotellissa, onhan ajomatka suoritettavissa yhdessä päivässä.

Mikäli päämääränä olisi jatkaa Münchenistä matkaa Roomaan, kertyisi kilometrejä 930 kilometriä suuntaansa eli yhteensä 1860 kilometriä.

Barcelonaan tulisi lisäkilometrejä yhteensä 2736 kilometriä.

Nämä matkakohteet lisäisivät siis perheen kustannuksia ainakin yhden lisäyöpymisen ja ajokilometrien polttoainekulujen verran, noin 400–600 euroa kohteesta ja majoituksesta riippuen .

Autoilu on
oikeasti kalliimpaa

Kokonaishinnat Rahatieto laski sekä 7,5 litraa sadalla kilometrillä kuluttavalle bensiiniautolle että kuusi litraa satasella kuluttavalle dieselautolle

Matkareiteillä on matkakustannuksina otettu huomioon vain suorat matkakustannukset.

Auton arvoalennusta tai muita auton kuluja kuin polttoaine ei siis ole mukana. Jos kaikki autoilun kulut otettaisiin huomioon esimerkiksi Autoliiton käyttämän tavan mukaan, oman auton kulut nousisivat huomattavasti. Tämä luonnollisesti suosisi niitä reittejä, joissa ajokilometrejä tulee vähiten.

Laskelmissa on käytetty laivayhtiöiden kesäkuun hinnastoja. Oletuksena on, että perheen kaksi lasta ovat yli 11-vuotiaita.

Polttoainekulut on laskettu maakohtaisen maaliskuun keskihinnan mukaan. Auton polttoainekulutuksella on merkitystä, joten enemmän kuluttavalla autolla tulee polttoainekustannuksia helposti muutama satanen lisää.

Tallinnan kautta matka hoituu halvimmalla
Kahden aikuisen ja kahden yli 11-vuotiaan lapsen matkakulut autolla Eurooppaan
Helsinki - Tallinna - München      
laivayhtiö kulut yhteensä, euroa (bensa) kulut yhteensä, euroa (diesel) ajokilometrejä
Viking XPRS 561,80 480,66 4252
Viking XPRS 627,80 546,58 4252
Tallink Star/superstar 621,80 540,66 4252
Tallink Star/superstar 665,8 584,66 4252
Eckerö Line 649,8 568,58 4252
Helsinki - Tukholma - München      
laivayhtiö kulut yhteensä, euroa (bensa) kulut yhteensä, euroa (diesel) ajokilometrejä
Viking Line 885,42 793,35 3520
Viking Line 1105,42 1013,35 3520
TallinkSilja 949,42 857,35 3520
TallinkSilja 1093,42 1001,35 3520
Helsinki - Saksa - München      
laivayhtiö kulut yhteensä, euroa (bensa) kulut yhteensä, euroa (diesel) ajokilometrejä
Finnlines Star-luokka Travemünde 1099,39 1060,08 1702
Finnlines Star-luokka Travemünde 1477,39 1438,08 1702
TallinkSilja Superfast Rostock 960,19 915,26 1552
TallinkSilja Superfast Rostock 1128,19 1083,26 1552
Lähde: Suomen Rahatieto

20.6.2009 15:32
Antti Lampinen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (93)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mitä tulisi maksamaan matka käyttämällä Finnlinesin Helsinki-Gdynia autolauttaa?
Anonyymi: Saituri 20.6.2009 16:01

Anonyymi
Ensin Tukholmaan ja sieltä Polferriesillä Gdanskiin, tulee halvemmaksi kuin mikään näistä.
Anonyymi: Amatöörit... 20.6.2009 16:04

Anonyymi
"Travemündestä on Müncheniin 1700 kilometriä ja Rostockista vain 1550 kilometriä."
Huh huh, minkä mutkan kautta sinne on ajettu? Edestakaisin?
Anonyymi: on pitkä matka... 20.6.2009 16:11

Anonyymi
Kiitos. Mielenkiintoista juttua!

"Travemündestä on Müncheniin 1700 kilometriä ja Rostockista vain 1550 kilometriä."
Huh huh, minkä mutkan kautta sinne on ajettu? Edestakaisin?"

Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Tuon voisi toimitus editoida, että kyse on edestakaisesta matkasta.
Anonyymi: Hyvää juhannusta! 20.6.2009 16:33

Anonyymi
Kannattaa mennä vaan lautalla suoraan Helsingistä Saksaan niin auto on vielä Saksassa tallessa.
Anonyymi: Varman päälle 20.6.2009 16:36

Anonyymi
Noiden laivojen hinnat on kyllä ihan mitä sattuu, kyseessä EI TODELLAKAAN ole halvimmat hinnat. Äskettäin matkustin itse Helsinki-Rostock välin autolla ja toisen matkustajan kanssa hinaan 240 euroa ilman mitään erityisalenuksia. Tekee edestakaisin reilusti alle 500.
Anonyymi: halpaa ja vielä halv 20.6.2009 16:37

Anonyymi
Taulukkoon olisi voinut eritellä bensan ja laivamatkan kustannukset ja matkasta mielellään vielä hinnoittelun (euroa per auto+euroa per henkilö-hinnat vai pakettihinta riippumatta hlö-määrästä).

Saksaan menevät lautat ovat järjettömän kalliita joka tapauksessa.

Tallinnan kautta ajamisessa pääasiallinen ongelma on Puola - keskivauhdiksi (oikeasti) kannattaa laskea 40-50km/h Puolan läpi menevällä osuudella. Päätietkin ovat aivan järkyttävässä kunnossa ja matelevat pikkukylien läpi, kaupunkien tai tietöiden takia ruuhkissa saattaa joutua istumaan tunteja, ja valtateillä eteen saattaa pompahdella lehmiä tai vastaan rinnakkain ajavia rekkoja.

Ruotsin kautta on paljon mukavampi ja nopeampi matkustaa, mutta toisaalta reitti on "tylsä".
Anonyymi: Timpppa 20.6.2009 16:41

Anonyymi
Noiden laivojen hinnat on kyllä ihan mitä sattuu, kyseessä EI TODELLAKAAN ole halvimmat hinnat. Äskettäin matkustin itse Helsinki-Rostock välin autolla ja toisen matkustajan kanssa hinaan 240 euroa ilman mitään erityisalenuksia. Tekee edestakaisin reilusti alle 500.


Huom! Nuohan ovat kokonaishintoja neljälle hengelle, sisältäen lauttamatkan ja autoilun. Ei siis vain yksi henki tai vain lauttamatka.
Anonyymi: Tarkentaja 20.6.2009 16:45

Anonyymi
Halvin tapa lienee lentää Saksaan ja vuokrata auto.

Mikä ihmeen idea on viedä väkisin oma auto mukana, kun autoja ovat vuokraamot pullollaan?
Anonyymi: Mane 20.6.2009 16:47

Anonyymi
"Katso tästä halvin reitti Eurooppaan"

Minä ainakin olen jo Euroopassa.
Anonyymi: Kokki 20.6.2009 16:51
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:19 Danske Bank ei pyri tavallisen tallettajan kukkarolle
16:49 Espanjalaisten luotto meni – suurin osa haluaa uudet vaalit
15:33 Pakotteet poistuivat: Iranista ensimmäinen öljylasti Eurooppaan
14:47 "Dopingtestit" autoille – Saksa puuhaa yllätysiskuja
14:17 Kiinalaiset ryntäsivät elokuviin
13:30 Karu ennustus: Kone vie työn joka toiselta 30 vuodessa – "Mitä ihmiset tekevät?"
12:43 Valentinus hiipii ystävänpäivään – ja kassat kilisevät
11:41 Täällä luksusasuntojen kauppa putosi 7 vuoden pohjiin – käsitys hinnasta ei kohtaa
10:38 Trump nappasi "F...k you"-työläiset kampanja-aseeksi
09:47 HS: Nordean sijoitustuotteesta oikeusriita – asialla vuorineuvosten perilliset
07:11 Näkökulma Tämä on nöyrän kotitohvelin kantamuoto
06:01 Analyysi Tämän takia Deutsche Bank voi olla sinunkin painajaisesi
13.2. Lakimiehet tykkäävät arkkitehtinaisista – ammatilla on väliä
13.2. Raportti: Ikea vältti miljardin verot Euroopassa
13.2. Medvedev: "Olemme liukuneet uuden kylmän sodan aikaan"
13.2. Halvempaa viinaa, tuhansia työpaikkoja – näinkö käy?
13.2. "F...k you" – 1 400 työpaikan lähtö ulkomaille raivostutti
13.2. Ykköstyöpaikka: "Ei meillä ole flippereitä eikä kokisautomaatteja"
13.2. Paavo Väyrynen vaatii uusia vaaleja – "Puuttuu poliittinen oikeutus"
13.2. Liittojohtajalla huoli nuorten nihkeydestä: "Ay-liike joutuu katsomaan peiliin"
13.2. Öljyn hinta ampaisi 11 prosenttia, eniten 7 vuoteen
13.2. Wall Streetin perjantai oli pirteä – "Kaikki odottavat ostohetkeä"
13.2. Kreikan pankeille ei tehdä tänä vuonna stressitestejä
13.2. Näkökulma Pitäisikö saksalaisen oluen puhtauslaista päästä eroon?
13.2. Digitoday Vielä mahdollista: Loman saldona 7000 euron puhelinlasku
13.2. Samat tulot: Työttömän veroprosentti 21, työllisen 8,5 – onko oikein?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20162016
VOLKSWAGEN14301430
TOYOTA12191219
SKODA12151215
FORD979979
VOLVO962962
OPEL718718
AUDI716716
NISSAN656656
MERCEDES-BENZ546546
BMW544544
   
malli1/20162016
SKODA OCTAVIA553553
VOLKSWAGEN GOLF486486
NISSAN QASHQAI450450
FORD FOCUS389389
TOYOTA AURIS383383
TOYOTA AVENSIS366366
OPEL ASTRA364364
VOLKSWAGEN PASSAT347347
SKODA SUPERB284284
VOLKSWAGEN POLO282282

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy