Kirjaudu ▼
 

VR pohtii juniin halpavuoroja

Mikko Stig/Lehtikuva
VR pohtii juniin halpavuoroja
Pahinta ruuhka-aikaa junissa ovat perjantain ja sunnuntain iltapäivät.
VR miettii uutta hinnoittelumallia tasoittamaan ruuhkahuippuja: hiljaisina kausina saisi halvemmalla junalippuja.
21.12.2007 06:19
Heidi Vaalisto
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Junamatkojen suosio on lisääntynyt niin, että VR:llä ovat tulleet kasvun rajat vastaan. Ruuhka-aikoina junavuorot ovat entistä useammin loppuun myytyjä.

Ensi kesään mennessä VR:lle tulee 20 uutta kaksikerroksista päivävaunua liikenteeseen. Näiden tulon jälkeen VR ei aio hankkia enempää uutta kalustoa.

VR laskee, ettei sen kannata hankkia kallista kalustoa parin viikoittaisen kysyntäpiikin varalle.
Ainoa vaihtoehto on yrittää houkutella matkustajia liikkumaan ruuhkahuippujen laidoilla kulkevissa junissa. Niissä on vielä tilaa jäljellä.

Tämä voisi onnistua hinnoittelu- ja alennuskäytännöllä.

VR on tutustunut muiden maiden rautateiden ja matkailualan hinnoittelu- ja alennuskäytäntöihin. Uusia hinnoitteluratkaisuja VR joutuu pohtimaan tulevaisuudessa.

Matkailualalla on esimerkiksi lentoliikenteessä erilaisia alennuskausia. Hinnoittelu voi rajoitettuina aikoina perustua enemmän lippujen kysyntään.

VR myy jo nyt makuu- ja autopaikkoja huippusesonkien ulkopuolella edullisempaan hintaan kuin pahimpina ruuhkapäivinä.

VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen korostaa, ettei VR ole vielä tehnyt mitään päätöstä hinnoittelumallin muuttamisesta.

Ruuhkaisista junavuoroista on tullut Suomeen pysyvä ilmiö.

Tästä vuodesta on tulossa junaliikenteessä kaikkien aikojen ennätysvuosi. Junien asiakasmäärät rikkovat ennätyksiä jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Parhaiten kasvaneilla rataosuuksilla, Savon tai Joensuun radalla, junamatkustus on kasvanut vuodessa 20–30 prosenttia.

VR:n pääyhteysväleillä Helsingistä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään ja Ouluun matkustus on kasvanut myös ennätystahtia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Näillä osuuksilla VR on myynyt junalippuja 6–10 prosenttia enemmän kuin vuosi siten. Oulun junissa kasvu on ollut 20 prosenttia.

Junamatkailun suosiota on kasvattanut Lahden oikorata. Keravan ja Lahden välinen oikorata tuli käyttöön vuosi sitten syyskuussa.

Oikoradan tulo on näkynyt erityisesti Lahden lähiliikenteestä. Lahdessa junalla matkustaminen on vuodessa yli kaksinkertaistunut.

– Määrä on pois autoliikenteestä, Vanhanen lukee selvityksiä.

Oikoradan tulo heijastuu koko itä-Suomeen. Matka-aika esimerkiksi Kajaanista Helsinkiin on lyhentynyt yli tunnin.

– Vuosi sitten poistuivat yöjunat Helsingistä Kajaaniin ja Joensuuhun. Silloin sanottiin, että junamatkustus vähenee. Toisin on käynyt. Ihmiset ovat siirtyneet päivävuoroihin.

Pahinta ruuhka-aikaa junissa ovat perjantain ja sunnuntain iltapäivät. Kello 15–17 junavuorot ovat usein loppuunmyytyjä.

Junavuoroja VR ei kuitenkaan pysty lisäämään.

Päärata on ruuhka-aikana niin tiuhaan liikennöity, ettei Helsingin ja Riihimäen välille mahdu yhtään uutta junavuoroa. Uuden lisäkalustonsa, 20 vaunua, VR sijoittaa junien pidennyksiin.

21.12.2007 06:19
Heidi Vaalisto
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (38)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Muutama vuosi takaperin vr:llä oli käytössä ns. vihreät lähdöt, jotka olivat muistaakseni 15% halvempia. Nämä olivat nimenomaa ruuhka-aikojen ulkopuolella kulkevia vuoroja. Opiskelijabudjetissa tuo 15% tuntuu ja harmittelinkin silloin, että mihin ne katosivat. Nyt ei siis olla keksimässä mitään uutta, mutta ilmeisesti vr:llä ei osata myöntää että niiden lakkauttaminen oli virhe.
Anonyymi: minä80 21.12.2007 8:02

Anonyymi
VR kertoo että liikenne on lisääntynyt 6% (enemmän matkustajia samoissa junissa) mutta hinnankorotuksia ollaan silti tekemässä indeksin mukaan: kansalaisilla ei ole varaa matkustaa. Halpavuorot olisivat nerokas ratkaisu, täydellä varmuudella löytyy niitä jotka valitsevat halvemman vuoron ja auttavat VR parkaa kun on kysyntää pakon edessä.
Anonyymi: Amma 21.12.2007 8:46

Anonyymi
kumpa ymmärtäisivät tämän muussakin julkisessaliikenteessä. Tällähetkellä lippujen hintoja nostetaan kun matkustajia ei ole tarpeeksi :D loistavaa taloustiedettä...
Anonyymi: penni 21.12.2007 8:50

Anonyymi
No johan on VRllä oltu innovatiivisia. Tätä ideaahan ei ole kukaan, koskaan, missään liikennevälineessä aiemmin kokeillut.

Ymmärtää miksi VRllä on näitä ongelmia (esim myöhästymiset) kun toiminta on näin byrokraattista. Mikään firma ei pärjäisi normaalissa kilpailussa tuolla asenteella. "Mitään pääöksiä ei ole tehty."

Joo miettikää vielä rauhassa mahtaisiko toimia, ei kannata hätäillä. Miksiköhän lähes kaikki maailman lentoyhtiöt käyttävät tätä menetelmää - siksi että se toimii.
Anonyymi: VR on leikisti yhtiö 21.12.2007 8:50

Anonyymi
Hintadifferointi ei todellakaan ole mikään uusi asia. Merkillistä ettei VR:llä ole ollut sitä käytössä koko ajan.
Anonyymi: Keksitään pyörä yhä 21.12.2007 8:54

Anonyymi
Kustannuksia ja tuottoja voi toki allokoida monella tavalla. Luulisi kuitenkin, että tuollaisessa suurten kiinteiden kustannusten bisneksessä olisi järkevää maksimoida käyttöastetta ja antaa tarvittaessa huomattavasti suurempiakin kuin edellisessä viestissä mainittuja aiemmin käytössä olleita 15% alennuksia.

VR:llä on tietysti jonkinasteinen monopoli, vaikka muut kuljetusmuodot ovatkin kilpailujoita. Se varmasti jossain määrin rajoittaa hinnoittelun aggressiivisuutta molemmissa hintahaitarin päissä verrattuna esimerkiksi halpalentoyhtiöihin.

VR:llä on ainakin se olennainen kilpailuvaltti lentoyhtiöihin nähden, että päätöksen tietystä junavuorosta voi tehdä viime tingassa ilman epävarmuutta hinnan mielekkyydestä. Ja tilaakin useimmiten on, junaanhan pääsee yleensä sisään vaikka paikkalipulliset liput olisivatkin loppu. Toisin kuin lentomatkustaja, aikataulun tunteva junamatkustaja voi kävellä vaan asemalle ja ostaa lipun automaatista ja siirtyä saman tien junaan. Tätä kilpailuvalttia ei pidä uhrata liian monimutkaisen hinnoittelumallin takia.
Anonyymi: Toisaalta - toisaalt 21.12.2007 8:56

Anonyymi
Jotta nelihenkisen perheen kannattaisi käyttää junaa (Suomessa) matkustamiseen pitäisi lippujen hinnan pudota neljännekseen nykyisestä, niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!
Anonyymi: Father X-mas 21.12.2007 9:20

Anonyymi
No juuri näin pitääkin toimia. Mitä järkeä ajaa tyhjillä junilla edestakaisin ja polttaa rahaa turhaa ja sitten kompensoida se hinnankorotuksilla. Systeemi toimii jonkin aikaa ja sitten hyytyy ja kääntyy tappiolliseksi.

Jos nyt jo työt ovat suurimmaksi osaksi pätkätöitä niin silloin on myös asuminen samanlaista. Junalippujen hintoja porrastamalla asiat helpottuisi monelta eikä niin moni roikkuisi toimeentuloluukulla, jos olisi mahdollisuutta matkustaa edullisesti vähän pidemmällekin töihin.

VR mukaan myös nykykehitykseen, pois sieltä historianhuuruisesta pönötyksestä.
Anonyymi: joulutonttu 21.12.2007 9:25

Anonyymi
Jotta nelihenkisen perheen kannattaisi käyttää junaa (Suomessa) matkustamiseen pitäisi lippujen hinnan pudota neljännekseen nykyisestä, niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!


Tämä on huomattu mm. Saksassa. Deutsche Bahn kilpailee tosissaan henkilöautoja vastaan. Tämä tarkoittaa käytännössä niinkin aggressiivista hinnoittelua, jossa viiden hengen ryhmä matkustaa suunnilleen samaa suuruusluokkaa olevalla hinnalla kuin yksin matkustava. Tämä on totta erityisesti hieman hitaimpien junatyyppien kohdalla. Saksan laajan rautatieverkoston ja lukuisten junatyyppien ja hinnoittelumallien systeemi on toki monessa muussakin suhteessa erilainen kuin suomalainen systeemi.
Anonyymi: Ryhmäalennus on jo k 21.12.2007 9:43

Anonyymi
"niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!" Eikä ole. Taivaastako se autosi sinulle putosi? Polttoaine, vakuutukset, Wunderbaumit... Eli kun ottaa huomioon hankinta- ja käyttökustannukset, on oman auton ja julkisten käyttö suhteutettavissa ihan eri tavalla. Tietenkin esimerkiksi isommat perheet, joiden kulkemiseen ei ole aina mahdollista odottaa julkisten aikatauluja, oma kulkuneuvo pitää olla. Eri asia sitten kuinka usein sitä käyttää.
Anonyymi: Lähijunassa on tunne 21.12.2007 9:43
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

22:05 Lentoyhtiöiden mokailu viivästyttää yhä useampaa lentoa
21:26 Volkswagen alkaa pian neuvotella oikeusjutuista Yhdysvalloissa
20:49 Italia tarjoaa täysi-ikäistyville 500 euroa kulttuuririentoihin
20:41 Kova ehdotus Britanniassa: Veronkiertäjille triplasakot suhteessa rikoshyötyyn
19:30 Muhkeamman veroalen maaliviiva lähestyy: Rahoitusalalle kiky-sopu
19:20 Ruotsi viilasi talousennusteitaan – "Olemme erittäin vahvoilla"
19:00 Digitoday Odotettu Honor 8 myyntiin huomenna: Tältä se tuntuu
18:41 Suomalaisfirma kehitteli jauhelihan korvaajaa kolme vuotta – härkäpapu haastaa nyhtökauran
17:56 Unohditko matkakortin, rapsahtiko tarkastusmaksu? Enää et selviä maksamatta
17:43 Digitoday Kiina yrittää suurta harppausta prosessoreissa: "En näe keinoa"
16:59 Lamborghinilta tulossa katumaasturi – odottaa myynnin kaksinkertaistuvan
16:45 Digitoday Ei vain Cisco: Nämäkin hälyttävät "NSA-aukoista"
16:29 POP Pankkiliiton toimitusjohtaja vaihtuu
16:10 Nordea arvopaperistaa miljardien yritysluotot
15:48 Rakennusalalla on pula tekijöistä –"Palkataan kilpailijan työmailta"
15:46 Digitoday Samsung joutuu lykkäämään Note 7 -puhelimensa toimituksia
14:59 Yhdysvaltain varastojen kasvu painaa öljyn hintaa
14:23 Raute kohoaa pörssissä – kaupankäynti rauhallista
13:31 Digitoday Angry Birds -elokuva siivitti Rovion taas voitolliseksi – jatko-osa suunnitteilla
13:10 Konecranesin omistaja ehdottaa hallitukselle muhkeita lisäpalkkioita – puheenjohtaja kieltäytyi
12:34 Digitoday "Suomalainen" Turing Phone päätyi testaajan käsiin – ihmetystä seurasi
11:35 Digitoday Bill Gates löi ennätyksiä – rikkaampi kuin koskaan
11:00 Lääkealalla iso kauppa: Pfizer ostaa AstraZenecan antibiootit
10:01 Digitoday Uusi akku tekee Teslasta "maailman nopeimman auton" – sijoittajilta vaisu reaktio
09:43 SCA aikoo listata Libero-vaipat ja Libresse-siteet Tukholman pörssiin
09:27 OP:n ekonomisti vaatii: Saton ja VVO:n tingittävä vuokratuotoistaan
09:05 Digitoday HP:n Suomen-pomo lähtee: tehtävässä alle 5 kuukautta
08:28 Yle: Nuorisosäätiö sijoitti korjausvaroja suurella riskillä veroparatiisiin
08:06 Karjalainen: Tupakka vähentää työajasta 10 minuuttia – asiantuntija ihmettelee Lieksan päätöstä
06:05 Digitoday Amazon järkyttää musiikkipalvelujen hinnoittelua "spotifyllaan": Polkuhinnan tiellä yksi este
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy