Kirjaudu ▼
 

VR pohtii juniin halpavuoroja

Mikko Stig/Lehtikuva
VR pohtii juniin halpavuoroja
Pahinta ruuhka-aikaa junissa ovat perjantain ja sunnuntain iltapäivät.
VR miettii uutta hinnoittelumallia tasoittamaan ruuhkahuippuja: hiljaisina kausina saisi halvemmalla junalippuja.
21.12.2007 06:19
Heidi Vaalisto
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Junamatkojen suosio on lisääntynyt niin, että VR:llä ovat tulleet kasvun rajat vastaan. Ruuhka-aikoina junavuorot ovat entistä useammin loppuun myytyjä.

Ensi kesään mennessä VR:lle tulee 20 uutta kaksikerroksista päivävaunua liikenteeseen. Näiden tulon jälkeen VR ei aio hankkia enempää uutta kalustoa.

VR laskee, ettei sen kannata hankkia kallista kalustoa parin viikoittaisen kysyntäpiikin varalle.
Ainoa vaihtoehto on yrittää houkutella matkustajia liikkumaan ruuhkahuippujen laidoilla kulkevissa junissa. Niissä on vielä tilaa jäljellä.

Tämä voisi onnistua hinnoittelu- ja alennuskäytännöllä.

VR on tutustunut muiden maiden rautateiden ja matkailualan hinnoittelu- ja alennuskäytäntöihin. Uusia hinnoitteluratkaisuja VR joutuu pohtimaan tulevaisuudessa.

Matkailualalla on esimerkiksi lentoliikenteessä erilaisia alennuskausia. Hinnoittelu voi rajoitettuina aikoina perustua enemmän lippujen kysyntään.

VR myy jo nyt makuu- ja autopaikkoja huippusesonkien ulkopuolella edullisempaan hintaan kuin pahimpina ruuhkapäivinä.

VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen korostaa, ettei VR ole vielä tehnyt mitään päätöstä hinnoittelumallin muuttamisesta.

Ruuhkaisista junavuoroista on tullut Suomeen pysyvä ilmiö.

Tästä vuodesta on tulossa junaliikenteessä kaikkien aikojen ennätysvuosi. Junien asiakasmäärät rikkovat ennätyksiä jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Parhaiten kasvaneilla rataosuuksilla, Savon tai Joensuun radalla, junamatkustus on kasvanut vuodessa 20–30 prosenttia.

VR:n pääyhteysväleillä Helsingistä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään ja Ouluun matkustus on kasvanut myös ennätystahtia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Näillä osuuksilla VR on myynyt junalippuja 6–10 prosenttia enemmän kuin vuosi siten. Oulun junissa kasvu on ollut 20 prosenttia.

Junamatkailun suosiota on kasvattanut Lahden oikorata. Keravan ja Lahden välinen oikorata tuli käyttöön vuosi sitten syyskuussa.

Oikoradan tulo on näkynyt erityisesti Lahden lähiliikenteestä. Lahdessa junalla matkustaminen on vuodessa yli kaksinkertaistunut.

– Määrä on pois autoliikenteestä, Vanhanen lukee selvityksiä.

Oikoradan tulo heijastuu koko itä-Suomeen. Matka-aika esimerkiksi Kajaanista Helsinkiin on lyhentynyt yli tunnin.

– Vuosi sitten poistuivat yöjunat Helsingistä Kajaaniin ja Joensuuhun. Silloin sanottiin, että junamatkustus vähenee. Toisin on käynyt. Ihmiset ovat siirtyneet päivävuoroihin.

Pahinta ruuhka-aikaa junissa ovat perjantain ja sunnuntain iltapäivät. Kello 15–17 junavuorot ovat usein loppuunmyytyjä.

Junavuoroja VR ei kuitenkaan pysty lisäämään.

Päärata on ruuhka-aikana niin tiuhaan liikennöity, ettei Helsingin ja Riihimäen välille mahdu yhtään uutta junavuoroa. Uuden lisäkalustonsa, 20 vaunua, VR sijoittaa junien pidennyksiin.

21.12.2007 06:19
Heidi Vaalisto
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (38)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Muutama vuosi takaperin vr:llä oli käytössä ns. vihreät lähdöt, jotka olivat muistaakseni 15% halvempia. Nämä olivat nimenomaa ruuhka-aikojen ulkopuolella kulkevia vuoroja. Opiskelijabudjetissa tuo 15% tuntuu ja harmittelinkin silloin, että mihin ne katosivat. Nyt ei siis olla keksimässä mitään uutta, mutta ilmeisesti vr:llä ei osata myöntää että niiden lakkauttaminen oli virhe.
Anonyymi: minä80 21.12.2007 8:02

Anonyymi
VR kertoo että liikenne on lisääntynyt 6% (enemmän matkustajia samoissa junissa) mutta hinnankorotuksia ollaan silti tekemässä indeksin mukaan: kansalaisilla ei ole varaa matkustaa. Halpavuorot olisivat nerokas ratkaisu, täydellä varmuudella löytyy niitä jotka valitsevat halvemman vuoron ja auttavat VR parkaa kun on kysyntää pakon edessä.
Anonyymi: Amma 21.12.2007 8:46

Anonyymi
kumpa ymmärtäisivät tämän muussakin julkisessaliikenteessä. Tällähetkellä lippujen hintoja nostetaan kun matkustajia ei ole tarpeeksi :D loistavaa taloustiedettä...
Anonyymi: penni 21.12.2007 8:50

Anonyymi
No johan on VRllä oltu innovatiivisia. Tätä ideaahan ei ole kukaan, koskaan, missään liikennevälineessä aiemmin kokeillut.

Ymmärtää miksi VRllä on näitä ongelmia (esim myöhästymiset) kun toiminta on näin byrokraattista. Mikään firma ei pärjäisi normaalissa kilpailussa tuolla asenteella. "Mitään pääöksiä ei ole tehty."

Joo miettikää vielä rauhassa mahtaisiko toimia, ei kannata hätäillä. Miksiköhän lähes kaikki maailman lentoyhtiöt käyttävät tätä menetelmää - siksi että se toimii.
Anonyymi: VR on leikisti yhtiö 21.12.2007 8:50

Anonyymi
Hintadifferointi ei todellakaan ole mikään uusi asia. Merkillistä ettei VR:llä ole ollut sitä käytössä koko ajan.
Anonyymi: Keksitään pyörä yhä 21.12.2007 8:54

Anonyymi
Kustannuksia ja tuottoja voi toki allokoida monella tavalla. Luulisi kuitenkin, että tuollaisessa suurten kiinteiden kustannusten bisneksessä olisi järkevää maksimoida käyttöastetta ja antaa tarvittaessa huomattavasti suurempiakin kuin edellisessä viestissä mainittuja aiemmin käytössä olleita 15% alennuksia.

VR:llä on tietysti jonkinasteinen monopoli, vaikka muut kuljetusmuodot ovatkin kilpailujoita. Se varmasti jossain määrin rajoittaa hinnoittelun aggressiivisuutta molemmissa hintahaitarin päissä verrattuna esimerkiksi halpalentoyhtiöihin.

VR:llä on ainakin se olennainen kilpailuvaltti lentoyhtiöihin nähden, että päätöksen tietystä junavuorosta voi tehdä viime tingassa ilman epävarmuutta hinnan mielekkyydestä. Ja tilaakin useimmiten on, junaanhan pääsee yleensä sisään vaikka paikkalipulliset liput olisivatkin loppu. Toisin kuin lentomatkustaja, aikataulun tunteva junamatkustaja voi kävellä vaan asemalle ja ostaa lipun automaatista ja siirtyä saman tien junaan. Tätä kilpailuvalttia ei pidä uhrata liian monimutkaisen hinnoittelumallin takia.
Anonyymi: Toisaalta - toisaalt 21.12.2007 8:56

Anonyymi
Jotta nelihenkisen perheen kannattaisi käyttää junaa (Suomessa) matkustamiseen pitäisi lippujen hinnan pudota neljännekseen nykyisestä, niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!
Anonyymi: Father X-mas 21.12.2007 9:20

Anonyymi
No juuri näin pitääkin toimia. Mitä järkeä ajaa tyhjillä junilla edestakaisin ja polttaa rahaa turhaa ja sitten kompensoida se hinnankorotuksilla. Systeemi toimii jonkin aikaa ja sitten hyytyy ja kääntyy tappiolliseksi.

Jos nyt jo työt ovat suurimmaksi osaksi pätkätöitä niin silloin on myös asuminen samanlaista. Junalippujen hintoja porrastamalla asiat helpottuisi monelta eikä niin moni roikkuisi toimeentuloluukulla, jos olisi mahdollisuutta matkustaa edullisesti vähän pidemmällekin töihin.

VR mukaan myös nykykehitykseen, pois sieltä historianhuuruisesta pönötyksestä.
Anonyymi: joulutonttu 21.12.2007 9:25

Anonyymi
Jotta nelihenkisen perheen kannattaisi käyttää junaa (Suomessa) matkustamiseen pitäisi lippujen hinnan pudota neljännekseen nykyisestä, niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!


Tämä on huomattu mm. Saksassa. Deutsche Bahn kilpailee tosissaan henkilöautoja vastaan. Tämä tarkoittaa käytännössä niinkin aggressiivista hinnoittelua, jossa viiden hengen ryhmä matkustaa suunnilleen samaa suuruusluokkaa olevalla hinnalla kuin yksin matkustava. Tämä on totta erityisesti hieman hitaimpien junatyyppien kohdalla. Saksan laajan rautatieverkoston ja lukuisten junatyyppien ja hinnoittelumallien systeemi on toki monessa muussakin suhteessa erilainen kuin suomalainen systeemi.
Anonyymi: Ryhmäalennus on jo k 21.12.2007 9:43

Anonyymi
"niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!" Eikä ole. Taivaastako se autosi sinulle putosi? Polttoaine, vakuutukset, Wunderbaumit... Eli kun ottaa huomioon hankinta- ja käyttökustannukset, on oman auton ja julkisten käyttö suhteutettavissa ihan eri tavalla. Tietenkin esimerkiksi isommat perheet, joiden kulkemiseen ei ole aina mahdollista odottaa julkisten aikatauluja, oma kulkuneuvo pitää olla. Eri asia sitten kuinka usein sitä käyttää.
Anonyymi: Lähijunassa on tunne 21.12.2007 9:43
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

27.7. Digitoday Facebookissa mainostetaan hämäriä aurinkolaseja ystäviesi nimissä – toimi näin
27.7. Fed piti ohjauskorkonsa odotetusti ennallaan
27.7. Kokoomuksen Vartiainen poistaisi varainsiirtoveron: "Varmasti Suomen vahingollisimpia veroja"
27.7. Trump kiisti jyrkästi kontaktit Venäjälle, eikä aio paljastaa verotietojaan
27.7. Telian osittain omistaman turkkilaisoperaattorin tulos jäi selvästi odotuksista
27.7. Yhdysvalloista yllättävät tilastot – öljyn hinta putosi äkisti
27.7. Jeep vauhditti myyntiä – Fiat nosti tulosennustettaan 10 %
27.7. Digitoday Toimii jo Virossa: Android lähettää sijaintisi hädän hetkellä
27.7. Outotecin rajulla kurssilaskulla selvä syy – "Kilpailijoita pahempia ongelmia"
27.7. Espanja ja Portugali rikkoivat EU:n budjettisääntöjä, mutta välttivät sakot
27.7. Digitoday Tietoturvan peruspilari horjuu: "Lukuisat ihmiset alttiina hyökkäykselle"
27.7. Juncker nimitti Lontoota piinanneen ranskalaisen EU:n Brexit-neuvottelijaksi
27.7. Digitoday Windows 10 -päivitys muuttuu maksulliseksi tällä viikolla – viime hetkellä on jo liian myöhäistä asentaa
27.7. Sanoman Duinhoven: Nyt on syytä optimismiin
27.7. Sulkemisuhan alla oleva Talvivaara ylitti tavoitteensa – loppuvuosi aikaa etsiä rahoitusta
27.7. Tulosjulkistaja Outotecin osake valahti rankasti pakkaselle
27.7. Air France varoittaa: Terrori-iskut karkottavat turisteja
27.7. Japanin Abe julkisti jättimäisen elvytyspaketin: 240 miljardia euroa
27.7. Outotec painui tappiolle, liikevaihto supistui selvästi
27.7. Munksjö-konserni teki tulosennätyksensä
27.7. Britannian talous odotettua paremmassa vauhdissa ennen Brexit-äänestystä
27.7. Digitoday IPhone-myynti rajussa alamäessä – "Hyviä asioita tapahtuu, kun ihmiset eivät odota mitään"
27.7. Italian ongelmapankki yrittää haalia 5 miljardia ennen perjantaita
27.7. Digitoday Teslan Autopilot ajoi ylinopeutta: Näin raju oli kuolemaan johtanut kolari
27.7. Deutsche Bankin tulos romahti
27.7. Kuluttajat luottavat enemmän Suomen kuin omaan talouteensa
27.7. Sanoma teki reippaan tulosparannuksen – kiri etenkin Suomessa
27.7. Teollisuuden luottamus heikkeni hieman
27.7. Hillary Clintonin historiallinen ehdokkuus varmistui
27.7. HS: Hallitus haluaa yrityksille ison veroalen
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy