Kirjaudu ▼
 

VR pohtii juniin halpavuoroja

Mikko Stig/Lehtikuva
VR pohtii juniin halpavuoroja
Pahinta ruuhka-aikaa junissa ovat perjantain ja sunnuntain iltapäivät.
VR miettii uutta hinnoittelumallia tasoittamaan ruuhkahuippuja: hiljaisina kausina saisi halvemmalla junalippuja.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Junamatkojen suosio on lisääntynyt niin, että VR:llä ovat tulleet kasvun rajat vastaan. Ruuhka-aikoina junavuorot ovat entistä useammin loppuun myytyjä.

Ensi kesään mennessä VR:lle tulee 20 uutta kaksikerroksista päivävaunua liikenteeseen. Näiden tulon jälkeen VR ei aio hankkia enempää uutta kalustoa.

VR laskee, ettei sen kannata hankkia kallista kalustoa parin viikoittaisen kysyntäpiikin varalle.
Ainoa vaihtoehto on yrittää houkutella matkustajia liikkumaan ruuhkahuippujen laidoilla kulkevissa junissa. Niissä on vielä tilaa jäljellä.

Tämä voisi onnistua hinnoittelu- ja alennuskäytännöllä.

VR on tutustunut muiden maiden rautateiden ja matkailualan hinnoittelu- ja alennuskäytäntöihin. Uusia hinnoitteluratkaisuja VR joutuu pohtimaan tulevaisuudessa.

Matkailualalla on esimerkiksi lentoliikenteessä erilaisia alennuskausia. Hinnoittelu voi rajoitettuina aikoina perustua enemmän lippujen kysyntään.

VR myy jo nyt makuu- ja autopaikkoja huippusesonkien ulkopuolella edullisempaan hintaan kuin pahimpina ruuhkapäivinä.

VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen korostaa, ettei VR ole vielä tehnyt mitään päätöstä hinnoittelumallin muuttamisesta.

Ruuhkaisista junavuoroista on tullut Suomeen pysyvä ilmiö.

Tästä vuodesta on tulossa junaliikenteessä kaikkien aikojen ennätysvuosi. Junien asiakasmäärät rikkovat ennätyksiä jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Parhaiten kasvaneilla rataosuuksilla, Savon tai Joensuun radalla, junamatkustus on kasvanut vuodessa 20–30 prosenttia.

VR:n pääyhteysväleillä Helsingistä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään ja Ouluun matkustus on kasvanut myös ennätystahtia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Näillä osuuksilla VR on myynyt junalippuja 6–10 prosenttia enemmän kuin vuosi siten. Oulun junissa kasvu on ollut 20 prosenttia.

Junamatkailun suosiota on kasvattanut Lahden oikorata. Keravan ja Lahden välinen oikorata tuli käyttöön vuosi sitten syyskuussa.

Oikoradan tulo on näkynyt erityisesti Lahden lähiliikenteestä. Lahdessa junalla matkustaminen on vuodessa yli kaksinkertaistunut.

– Määrä on pois autoliikenteestä, Vanhanen lukee selvityksiä.

Oikoradan tulo heijastuu koko itä-Suomeen. Matka-aika esimerkiksi Kajaanista Helsinkiin on lyhentynyt yli tunnin.

– Vuosi sitten poistuivat yöjunat Helsingistä Kajaaniin ja Joensuuhun. Silloin sanottiin, että junamatkustus vähenee. Toisin on käynyt. Ihmiset ovat siirtyneet päivävuoroihin.

Pahinta ruuhka-aikaa junissa ovat perjantain ja sunnuntain iltapäivät. Kello 15–17 junavuorot ovat usein loppuunmyytyjä.

Junavuoroja VR ei kuitenkaan pysty lisäämään.

Päärata on ruuhka-aikana niin tiuhaan liikennöity, ettei Helsingin ja Riihimäen välille mahdu yhtään uutta junavuoroa. Uuden lisäkalustonsa, 20 vaunua, VR sijoittaa junien pidennyksiin.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (38)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Muutama vuosi takaperin vr:llä oli käytössä ns. vihreät lähdöt, jotka olivat muistaakseni 15% halvempia. Nämä olivat nimenomaa ruuhka-aikojen ulkopuolella kulkevia vuoroja. Opiskelijabudjetissa tuo 15% tuntuu ja harmittelinkin silloin, että mihin ne katosivat. Nyt ei siis olla keksimässä mitään uutta, mutta ilmeisesti vr:llä ei osata myöntää että niiden lakkauttaminen oli virhe.
Anonyymi: minä80 21.12.2007 8:02

Anonyymi
VR kertoo että liikenne on lisääntynyt 6% (enemmän matkustajia samoissa junissa) mutta hinnankorotuksia ollaan silti tekemässä indeksin mukaan: kansalaisilla ei ole varaa matkustaa. Halpavuorot olisivat nerokas ratkaisu, täydellä varmuudella löytyy niitä jotka valitsevat halvemman vuoron ja auttavat VR parkaa kun on kysyntää pakon edessä.
Anonyymi: Amma 21.12.2007 8:46

Anonyymi
kumpa ymmärtäisivät tämän muussakin julkisessaliikenteessä. Tällähetkellä lippujen hintoja nostetaan kun matkustajia ei ole tarpeeksi :D loistavaa taloustiedettä...
Anonyymi: penni 21.12.2007 8:50

Anonyymi
No johan on VRllä oltu innovatiivisia. Tätä ideaahan ei ole kukaan, koskaan, missään liikennevälineessä aiemmin kokeillut.

Ymmärtää miksi VRllä on näitä ongelmia (esim myöhästymiset) kun toiminta on näin byrokraattista. Mikään firma ei pärjäisi normaalissa kilpailussa tuolla asenteella. "Mitään pääöksiä ei ole tehty."

Joo miettikää vielä rauhassa mahtaisiko toimia, ei kannata hätäillä. Miksiköhän lähes kaikki maailman lentoyhtiöt käyttävät tätä menetelmää - siksi että se toimii.
Anonyymi: VR on leikisti yhtiö 21.12.2007 8:50

Anonyymi
Hintadifferointi ei todellakaan ole mikään uusi asia. Merkillistä ettei VR:llä ole ollut sitä käytössä koko ajan.
Anonyymi: Keksitään pyörä yhä 21.12.2007 8:54

Anonyymi
Kustannuksia ja tuottoja voi toki allokoida monella tavalla. Luulisi kuitenkin, että tuollaisessa suurten kiinteiden kustannusten bisneksessä olisi järkevää maksimoida käyttöastetta ja antaa tarvittaessa huomattavasti suurempiakin kuin edellisessä viestissä mainittuja aiemmin käytössä olleita 15% alennuksia.

VR:llä on tietysti jonkinasteinen monopoli, vaikka muut kuljetusmuodot ovatkin kilpailujoita. Se varmasti jossain määrin rajoittaa hinnoittelun aggressiivisuutta molemmissa hintahaitarin päissä verrattuna esimerkiksi halpalentoyhtiöihin.

VR:llä on ainakin se olennainen kilpailuvaltti lentoyhtiöihin nähden, että päätöksen tietystä junavuorosta voi tehdä viime tingassa ilman epävarmuutta hinnan mielekkyydestä. Ja tilaakin useimmiten on, junaanhan pääsee yleensä sisään vaikka paikkalipulliset liput olisivatkin loppu. Toisin kuin lentomatkustaja, aikataulun tunteva junamatkustaja voi kävellä vaan asemalle ja ostaa lipun automaatista ja siirtyä saman tien junaan. Tätä kilpailuvalttia ei pidä uhrata liian monimutkaisen hinnoittelumallin takia.
Anonyymi: Toisaalta - toisaalt 21.12.2007 8:56

Anonyymi
Jotta nelihenkisen perheen kannattaisi käyttää junaa (Suomessa) matkustamiseen pitäisi lippujen hinnan pudota neljännekseen nykyisestä, niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!
Anonyymi: Father X-mas 21.12.2007 9:20

Anonyymi
No juuri näin pitääkin toimia. Mitä järkeä ajaa tyhjillä junilla edestakaisin ja polttaa rahaa turhaa ja sitten kompensoida se hinnankorotuksilla. Systeemi toimii jonkin aikaa ja sitten hyytyy ja kääntyy tappiolliseksi.

Jos nyt jo työt ovat suurimmaksi osaksi pätkätöitä niin silloin on myös asuminen samanlaista. Junalippujen hintoja porrastamalla asiat helpottuisi monelta eikä niin moni roikkuisi toimeentuloluukulla, jos olisi mahdollisuutta matkustaa edullisesti vähän pidemmällekin töihin.

VR mukaan myös nykykehitykseen, pois sieltä historianhuuruisesta pönötyksestä.
Anonyymi: joulutonttu 21.12.2007 9:25

Anonyymi
Jotta nelihenkisen perheen kannattaisi käyttää junaa (Suomessa) matkustamiseen pitäisi lippujen hinnan pudota neljännekseen nykyisestä, niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!


Tämä on huomattu mm. Saksassa. Deutsche Bahn kilpailee tosissaan henkilöautoja vastaan. Tämä tarkoittaa käytännössä niinkin aggressiivista hinnoittelua, jossa viiden hengen ryhmä matkustaa suunnilleen samaa suuruusluokkaa olevalla hinnalla kuin yksin matkustava. Tämä on totta erityisesti hieman hitaimpien junatyyppien kohdalla. Saksan laajan rautatieverkoston ja lukuisten junatyyppien ja hinnoittelumallien systeemi on toki monessa muussakin suhteessa erilainen kuin suomalainen systeemi.
Anonyymi: Ryhmäalennus on jo k 21.12.2007 9:43

Anonyymi
"niin paljon halvempaa omalla autolla ajaminen on!" Eikä ole. Taivaastako se autosi sinulle putosi? Polttoaine, vakuutukset, Wunderbaumit... Eli kun ottaa huomioon hankinta- ja käyttökustannukset, on oman auton ja julkisten käyttö suhteutettavissa ihan eri tavalla. Tietenkin esimerkiksi isommat perheet, joiden kulkemiseen ei ole aina mahdollista odottaa julkisten aikatauluja, oma kulkuneuvo pitää olla. Eri asia sitten kuinka usein sitä käyttää.
Anonyymi: Lähijunassa on tunne 21.12.2007 9:43
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki9/20142014
TOYOTA10089546
VOLKSWAGEN89310230
SKODA7367724
FORD6645886
VOLVO6565959
NISSAN5885077
KIA5844781
MERCEDES-BENZ4444097
AUDI3845014
OPEL3623781
   
malli9/20142014
SKODA OCTAVIA4054729
VOLKSWAGEN GOLF3994759
TOYOTA AURIS3662721
NISSAN QASHQAI3293331
FORD FIESTA2461748
KIA RIO2221722
TOYOTA YARIS2142178
VOLKSWAGEN PASSAT1721794
TOYOTA AVENSIS1701971
VOLVO V401681346

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy