Kirjaudu ▼
 

Vetyautojen myynti alkaa 2015

Tommi Lempinen/IS
Vetyautojen myynti alkaa 2015
Useat yhtiöt ovat ilmoittaneet tuovansa vedyllä käyviä polttokennoautoja markkinoille vuonna 2015. Polttoaineena käytettävältä vedyltä puuttuu vielä jakelujärjestelmä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Polttokennoauto ei ole herättänyt huomiota yhtä paljon kuin muut sähköautot, mutta tekniikka kehittyy vauhdilla.

– Vetyautot tulevat markkinoille samassa tahdissa kuin muutkin sähköiset autot. Teknisenä haasteena polttokenno on eri mittakaavaa kuin sähköauto tai lataushybridi, sillä sen kehittämisessä piti lähteä aivan alusta, VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko sanoo.

Lue myös nämä:

Useat suuret yhtiöt ovat sitoutuneet polttokennoauton kehittämiseen. Mercedes-Benz, Toyota, Honda ja Nissan aikovat tuoda polttokennoautoja kuluttajamarkkinoille vuonna 2015.

– Polttokenno on ollut tulossa jo pitkään. Polttokennoista kirjoiteltiin paljon 2000-luvun alussa, mutta kun odotukset eivät toteutuneet heti, teknologia jäi varjoon. Media alkoi nostaa esiin uusia vaihtoehtoja. Medianäkyvyys hävisi, mutta teollisuus jatkoi polttokennoauton kehittämistä, Laurikko sanoo.

– 2000-luvun puolivälissä esiin nousivat biopolttoaineet ja 2000-luvun lopussa sähköauto, jonka hypetys todennäköisesti hiipuu parissa kolmessa vuodessa. On mielenkiintoista nähdä, mikä sitten nousee esiin. Vaikka media unohtaakin tekniikat, niiden kehitys jatkuu pinnan alla.

Valmistajat tuovat tekniikan
markkinoille tappiolla

Polttokennoautoista on vaikea tehdä sekä edullisia että kestäviä.

– Henkilöauton on toimittava, kun sillä ajetaan koko ajan tai jos sillä ajetaan vain silloin tällöin. Auto kuluu molemmissa tapauksissa, ja on haastavaa huomioida molemmat tekijät samaan aikaan, erikoistutkija Juhani Laurikko sanoo.

Polttokennoautoja myydään luultavasti kohtuulliseen hintaan, jotta teknologia saadaan juurtumaan markkinoille.

– Suuret yritykset tekevät todennäköisesti samoin kuin Toyota teki Prius-hybridin kanssa 1997. Auton myyntihinta ei ollut lähelläkään kustannusperusteista hintaa. Toyota myönsi myöhemmin myyneensä Priusta tappiolla. Yhtiö kattoi tappion tavanomaisista autoista saatavilla voitoilla.

Priuksen toinen sukupolvi tuli markkinoille 5–8 vuotta ensimmäisen jälkeen ja oli valmistuskustannuksiltaan 70 prosenttia ensimmäistä halvempi. Vuonna 2009 myyntiin tullut kolmas sukupolvi on Laurikon arvion mukaan 50 prosenttia halvempi kuin toinen, ja yhtiö alkaa nyt saada katetta autoista.

Laurikko arvioi, että polttokennoauton maksaa markkinoille tullessaan 50 000–60 000 euroa verottomana.

Polttokennoautolla
ajaa pitkään

Polttokenno muuntaa polttoaineen ja hapettimen kemiallisen energian sähköksi ja lämmöksi. Nimitystä polttokenno voi pitää harhaanjohtavana, sillä mikään ei pala. Yleisimmin käytetty polttoaine on vety, jolloin hapettimena toimii ilman happi. Hapen ja vedyn reagoidessa muodostuu vain sähköä, vettä ja lämpöä. Koska vetypolttoaineessa ei ole hiiltä, prosessissa ei synny lainkaan hiilidioksidia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Akkusähköautoon verrattuna polttokennoauto on pitkänmatkan auto. Sen kantomatka on noin 500–600 kilometriä.

Itse polttokennon hyötysuhde on reilusti polttomoottorin hyötysuhdetta parempi. Kokonaishyötysuhde riippuu kuitenkin ratkaisevasti siitä tuotantotavasta, jolla vety valmistetaan.

Vedyn jakelua varten täytyy rakentaa kokonaan uusi järjestelmä.

– Polttoaineen jakelu on vähintään yhtä iso kysymys kuin auton valmistamiseen tarvittava teknologia, VTT:n Juhani Laurikko sanoo.

– Akkusähköautojen tarvitsema infrastruktuuri on helpompi rakentaa kuin vedyn, koska sähköä on joka paikassa. Kyse on usein vain viime metreistä, eli kuinka sähkö saadaan töpselistä autoon.

Vetyä
kahdella tavalla

VTT
  • Pohjois-Euroopan suurin soveltavaa tutkimusta tekevä organisaatio
  • Kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan
  • Ei tavoittele taloudellista voittoa.
  • Tuottaa teknologia- ja tutkimuspalveluja
  • Asiakkaina kotimaisia ja kansainvälisiä yrityksiä sekä julkinen sektori
  • Auttaa yhteistyökumppaneitaan luomaan uusia tuotteita, menetelmiä ja palveluja
  • Pyrkii lisäämään elinkeinoelämän kansainvälistä kilpailukykyä ja yhteiskunnan hyvinvointia
    Lähde: VTT

Sähköautojen latausinfrastruktuuri on yksinkertaisempaa tekniikkaa ja vaatii paljon pienemmät investoinnit kuin vety.

Vetyä tuotetaan nykyisin pääasiassa kahdella tavalla. Yleisimmin vetyä valmistetaan maakaasusta, ja lisäksi sitä tehdään sähkövirralla vedestä. Kumpikaan tapa ei ole energiataloudellisesti tehokas.

Jotta polttokennoautojen hankkiminen olisi järkevää, vedyn jakelua varten pitäisi rakentaa kattava järjestelmä. Laurikon mukaan tuotanto ja jakelu voitaisiin alkuvaiheessa hoitaa siten, että vety valmistettaisiin huoltoasemilla.

Kun tekniikka on kypsynyt ja vedyn käyttö laajaa, sitä voidaan alkaa tuottaa suurissa tuotantolaitoksissa. Tiheillä alueilla vedyn tuomiseen huoltoasemille voitaisiin mahdollisesti käyttää putkiverkkoa. Tuotanto suurissa laitoksissa on energiankäytöltään tehokkaampaa kuin hajautettu valmistus huoltoasemilla.

Myös kemianteollisuuden tuottamaa ylijäämävetyä voidaan hyödyntää polttokennoautoissa, mutta määrät olisivat melko vaatimattomia.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Juhani Laurikko

Kommentit (47)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Berliinissä tavallisten huoltoasemien yhteydessä on jo muutamia ja muutamiin näkyy olevan tuloillaan. Odotamme autonvalmistajien reaktiota ja katsomme kuinka riippumattomia ne ovat öljy-yhtiöistä...
Vaikka luulis että jos isot jakeluyhtiöt alkavat saada voittoa vedyn jakelusta niin sitten on aivan sama mitä "pumpusta" tulee...
Anonyymi: Berliininmunkki 19.4.2011 10:07

Anonyymi
Tyhmä kysymys: millä energialla se vety tuotetaan?


Minä vastaan sinulle: Pekkarisen risupaketeilla
Anonyymi: kepulainen 19.4.2011 10:07

Anonyymi
Tyhmä kysymys: millä energialla se vety tuotetaan?

Minä vastaan sinulle: Pekkarisen risupaketeilla


Parempi idea olisi tehdä sitä subventoidulla tuulivoimalla.
Anonyymi: vihreä 19.4.2011 10:08

Anonyymi
Tyhmä kysymys: millä energialla se vety tuotetaan?


Sillä tuulimyllysähköllä ja aurinkosähköllä jota muuten ei voi varastoida...
Anonyymi: ihmettele vaan 19.4.2011 10:08

Anonyymi
Nämä on paljon parempia kuin nykyiset hybridit. Tähän tekniikkaan pitää panostaa ja lopettaa nuo "vihreiden" hömpötykset.
Anonyymi: Energiaverot alas 19.4.2011 10:09

Anonyymi
Berliinissä tavallisten huoltoasemien yhteydessä on jo muutamia ja muutamiin näkyy olevan tuloillaan. Odotamme autonvalmistajien reaktiota ja katsomme kuinka riippumattomia ne ovat öljy-yhtiöistä...
Vaikka luulis että jos isot jakeluyhtiöt alkavat saada voittoa vedyn jakelusta niin sitten on aivan sama mitä "pumpusta" tulee...


Eikö nuo ole maakaasun ottopisteitä, ei vedyn?
Anonyymi: käyhän tarkistamassa 19.4.2011 10:09

Anonyymi
Sähköautojen latausinfrastruktuuri on yksinkertaisempaa tekniikkaa ja vaatii paljon pienemmät investoinnit kuin vety


Ai miten niin? Helsingin kaupungin pitäisi asentaa kymmeniätuhansia latauspistokkeita katujen varsille, että kaupunkiautoihin saataisiin yön aikana energiaa. Saati sitten mahdollinen ilkivalta, kun maalaiset tulee kaupunkiin juhlimaan. Eiköhän se ole parempi, että energiaa jaetaan keskitetysti, ja pidemmille matkoille kerrallaan..
Anonyymi: Mutta kuinka kallist 19.4.2011 10:14

Anonyymi
Vetyä saadaan Lappeenrannan seudulla myytävistä Vety lihapiirakosta.Semmonen kennoon ja ajelee lappiin asti mukavasti ja halvalla.
Anonyymi: Vetyä ja atomia 19.4.2011 10:16

Anonyymi
" 2000-luvun puolivälissä esiin nousivat biopolttoaineet ja 2000-luvun lopussa sähköauto "

Oho, tietääkseni nyt eletään kuitenkin vielä 2000-luvun aikaista alkupuolta vuonna 2011.
Anonyymi: Reiska 19.4.2011 10:19

Anonyymi
Vety tehdään nykyisin maakaasusta. Hyötysuhde prosessissa on surkea, mutta kuitenkin huomattavasti taloudellisempi tapa valmistaa vetyä kuin sähköllä. Paljon järkevämpää olisi käyttää sitä maakaasua suoraan auton polttoaineena.
Anonyymi: Nimetön 19.4.2011 10:23
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Ajatukset