Kirjaudu ▼
 

Lainasokeus houkuttaa – älä sorru

Heini Karjanmaa
Lainasokeus houkuttaa – älä sorru
Asuntovelkaisen ei kannata haksahtaa, vaikka korot ovatkin parhaillaan alhaalla, asiantuntijat varoittavat. Heidän mukaansa tilanne kannattaa kuitenkin käyttää hyväksi.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Asuntovelallisen kannattaa käyttää poikkeuksellisen alhaisen korkotason tuoma pelivara lainansa lyhentämiseen, neuvovat asiantuntijat.

Korko- ja taloustilanne on nyt erityisen suotuisa suomalaiselle asuntolainaajalle. Asuntolainojen korot ovat pysyneet ennätysalhaalla eurokriisin johdosta, ja inflaation takia lainojen reaalikorko on keskimäärin negatiivinen.

Tilastokeskuksen mukaan kuluttajahinnat nousivat maaliskuussa 2,9 prosenttia. Sen sijaan uusien asuntolainojen keskikorko oli helmikuussa Suomen Pankin mukaan 2,38 prosenttia.

Asuntolainaaja voi käyttää alhaisten korkojen tuoman lainataakan helpotuksen pääoman takaisinmaksamiseen. Toisaalta velallisen voi olla hyödyllistä antaa inflaation syödä lainaansa tai ottaa jopa lisää lainaa.

– Kuulun siihen koulukuntaan, että on viisasta yrittää pistää sivuun ja lyhentää asuntolainaa, kun laina on oikeasti halpaa, suosittaa Hypoteekkiyhdistyksen toimitusjohtaja Matti Inha.

Samankaltaisen neuvon antaa Aktian pääekonomisti Timo Tyrväinen.

– Tämä on nyt sellainen tilaisuus, jossa lainanottajat pystyvät helpottamaan tulevia paineita eli lyhentämään lainan juoksuaikaa, jos lainaa pystyy lyhentämään etuajassa ilman merkittäviä lisäkustannuksia, hän sanoo.

Asuntovelkaisen kannattaa ensin varmistaa, ettei pankki peri lisälyhennyksistä maksuja. Yllätysmaksuja voi olla esimerkiksi kiinteäkorkoisissa asuntolainoissa.

Matala korko voi
aiheuttaa lainasokeutta

Vaikka asuntolainojen korot ovat nyt alhaiset, uuden lainanottajan ei kannata hamuta rahaa niin paljon kuin pankista saa. Vaarana on, että asuntolainaaja unohtaa matalan korkotason takia sitoutuvansa 15-20 vuodeksi korkokuluihin, joiden suuruus ei ole vielä tiedossa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Ajatus siitä, että hyvät asuntokaupat syntyvät silloin, kun korot ovat matalat, on ihan järjetön. Asuntolainaaja voi olla ihan satavarma, että muutaman vuoden kuluttua korot ovat paljon korkeammalla, Tyrväinen sanoo.

Tyrväisen mielestä hyvä kauppa syntyy, kun asunnonostaja on saanut kohtuullisella hinnalla tavoittelemansa asunnon.

– Poikkeustilanteen perusteella ei pidä tehdä sitoumuksia, jotka ovat pysyviä poikkeustilanteen jälkeenkin, Tyrväinen sanoo.

Hypon Inha kehottaa uuden asuntolainan ottajaa pidättäytymään pitkistä lainasopimuksista. Sopiva laina-aika on Inhan mielestä esimerkiksi 15 vuotta, jonka laina-aika joustaa korkojen mukaan.

Korkonousuun ei tarvita
inflaatioshokkia

Aktian Tyrväinen sanoo, että markkinakorot lähtevät nousuun sen jälkeen, kun euroalueen taloustilanne normalisoituu. Hän katsoo, että korkotason nousuun ei tarvita esimerkiksi raaka-aineiden hinnannoususta lähtevää inflaatioshokkia.

Eurokriisin jälkeen Euroopan keskuspankin ohjauskoron voi odottaa olevan 3–3,5 prosentissa, jonka ympärillä markkinakorot heiluvat.

Aktia ennustaa, että EKP:n ohjauskorko on noin kolmessa prosentissa vuonna 2014. Jos inflaatio kiihtyy odotetusta, ohjauskorko voi kohota jopa 4–5 prosenttiin kahden vuoden päästä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (96)


Anonyymi
Nalle käärii teijän rahat kummiski!
Anonyymi: Pääomittaja 26.4.2012 9:13

Anonyymi
Miksi ei ennenaikaisen lyhentämisen sijasta kannattaisi talletaa määräaikaiselle tilille n. 2 % korolla ja lyhentää n. 1 % korolla olevaa asuntolainaa vasta sitten, kun korkosuhde kääntyy toisinpäin?Siksi ei, että talletuskorkotuotoista peritään lähdevero ja lainassa on reippaasti pankin marginaalia. Hyötysuhde on negatiivinen.


Väärin laskettu.
Hyötysuhde on ääretön.

10000 ? pääomasta 1 % laina= 0,745% verovähennyksen jälkeen= 74,5 ?.
10000 ? pääomasta 2 % talletus= 1,4% lähdeveron jälkeen = 140 ?.
Hyöty on siis 65,5 ? ilman panostusta.

Itselläni 1 kk euribor-laina on 0,753% marginaalin kanssa. Pankkitalletuksen korko on 2,5%.
Lyhennysvapaalla kertynyt talletusta 12 300 ?.
Vuodessa pankit maksavat minulle 148 ? enemmän kuin minä niille.

Vuokralaisuus ja laskutaidottomuus korreloivat voimakkaasti.
Anonyymi: Kannattaa olla matem 26.4.2012 9:20

Anonyymi
Asiasta pihallaolevat eivät laske lainaansa sillä että korko olisi 7%. Mikäli lainansa mitoittaa tuolla korolla, on hieman turvassa. Siis älä haukkaa liian suurta palaa!
Anonyymi: Pera Tuhnuvaara 26.4.2012 9:20

Anonyymi
Taitaa olla pankeilla taas kässistä pulaa kun ekonomistit hokevat mantraa velkojen nopeasta takaisinmaksusta. Lyhennykset minimiin niin on millä elää, sijoittaa tms. Japanin korkotie on edessä niin ?U:lla kuin U$A:llakin. Euro ja tollari kilpailevat siitä kumpi on huonompi valuutta. Arvatkaa kummalla on isommat painokoneet ja kumman valuutassa öljy noteerataan jatkossakin.
Anonyymi: Kommarit voittivat s 26.4.2012 9:21

Anonyymi
Suomalaiset ovat maailman mielisairain kansa.
Anonyymi: Onnellisin kansa löy 26.4.2012 9:22

Anonyymi
Korot ovat alhaalla kunnes velkakriisi on ratkaistu tai sitten euroalue hajoaa.

Ratkaisua ei vielä näköpiirissä vai onko hajoaminen se ratkaisu?
Anonyymi: Norjan kruunu, siinä 26.4.2012 9:30

Anonyymi
Miksi ei ennenaikaisen lyhentämisen sijasta kannattaisi talletaa määräaikaiselle tilille n. 2 % korolla ja lyhentää n. 1 % korolla olevaa asuntolainaa vasta sitten, kun korkosuhde kääntyy toisinpäin?Siksi ei, että talletuskorkotuotoista peritään lähdevero ja lainassa on reippaasti pankin marginaalia. Hyötysuhde on negatiivinen.Väärin laskettu.Hyötysuhde on ääretön.10000 ? pääomasta 1 % laina= 0,745% verovähennyksen jälkeen= 74,5 ?.10000 ? pääomasta 2 % talletus= 1,4% lähdeveron jälkeen = 140 ?.Hyöty on siis 65,5 ? ilman panostusta.Itselläni 1 kk euribor-laina on 0,753% marginaalin kanssa. Pankkitalletuksen korko on 2,5%.Lyhennysvapaalla kertynyt talletusta 12 300 ?.Vuodessa pankit maksavat minulle 148 ? enemmän kuin minä niille. Vuokralaisuus ja laskutaidottomuus korreloivat voimakkaasti.


Ehkä sun kannattaa mennä itse opiskelemaan matematiikkaa.
Anonyymi: KL 26.4.2012 9:34

Anonyymi
Miksi ei ennenaikaisen lyhentämisen sijasta kannattaisi talletaa määräaikaiselle tilille n. 2 % korolla ja lyhentää n. 1 % korolla olevaa asuntolainaa vasta sitten, kun korkosuhde kääntyy toisinpäin?Siksi ei, että talletuskorkotuotoista peritään lähdevero ja lainassa on reippaasti pankin marginaalia. Hyötysuhde on negatiivinen.Väärin laskettu.Hyötysuhde on ääretön.10000 ? pääomasta 1 % laina= 0,745% verovähennyksen jälkeen= 74,5 ?.10000 ? pääomasta 2 % talletus= 1,4% lähdeveron jälkeen = 140 ?.Hyöty on siis 65,5 ? ilman panostusta.Itselläni 1 kk euribor-laina on 0,753% marginaalin kanssa. Pankkitalletuksen korko on 2,5%.Lyhennysvapaalla kertynyt talletusta 12 300 ?.Vuodessa pankit maksavat minulle 148 ? enemmän kuin minä niille. Vuokralaisuus ja laskutaidottomuus korreloivat voimakkaasti.

Ehkä sun kannattaa mennä itse opiskelemaan matematiikkaa.


Kenen nyt ei kannattaisi sitä opiskella lisää?

Itselläni on korkeakoulututkinto tekniikan alalta ja siihen kuului jonkin verran matematiikan opintoja.

Suosittelisin sinulle peruskoulun oppimäärää.
Anonyymi: Matematiikka kannatt 26.4.2012 9:48

Anonyymi
Miksi ei ennenaikaisen lyhentämisen sijasta kannattaisi talletaa määräaikaiselle tilille n. 2 % korolla ja lyhentää n. 1 % korolla olevaa asuntolainaa vasta sitten, kun korkosuhde kääntyy toisinpäin?Siksi ei, että talletuskorkotuotoista peritään lähdevero ja lainassa on reippaasti pankin marginaalia. Hyötysuhde on negatiivinen.Väärin laskettu.Hyötysuhde on ääretön.10000 ? pääomasta 1 % laina= 0,745% verovähennyksen jälkeen= 74,5 ?.10000 ? pääomasta 2 % talletus= 1,4% lähdeveron jälkeen = 140 ?.Hyöty on siis 65,5 ? ilman panostusta.Itselläni 1 kk euribor-laina on 0,753% marginaalin kanssa. Pankkitalletuksen korko on 2,5%.Lyhennysvapaalla kertynyt talletusta 12 300 ?.Vuodessa pankit maksavat minulle 148 ? enemmän kuin minä niille. Vuokralaisuus ja laskutaidottomuus korreloivat voimakkaasti.

Ehkä sun kannattaa mennä itse opiskelemaan matematiikkaa.


"korkotuloni" noin 10% netto.
Anonyymi: purkin panttaaja 26.4.2012 9:49

Anonyymi
Sorruin jo myymään halvalla.
Anonyymi: Nimetön 26.4.2012 9:58
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

18.12. USA pohtii vastausta Sony-iskuun
18.12. Microsoft myy Lumioiden musiikkipalvelun
18.12. Autojätit keskeyttivät myynnin Venäjälle
18.12. Verkkokauppa kasvaa: Paketit eivät mahdu posteihin
18.12. BBC: Lapset kaivavat paljain käsin tinaa Applen puhelimiin
18.12. Viranomaiset: roaming-maksuista luopuminen "ei kestävää"
18.12. Venäjä puuhaa 13 miljardin euron pankkitukipakettia
18.12. Saudit tiukkana: Brent alle 60 dollarin
18.12. Nouseeko hinta? Ikea lopetti keittiömyynnin Venäjällä
18.12. Tuloerot kasvoivat Suomessa
18.12. Merkel: Pakotteet pysyvät kunnes Putin hellittää
18.12. Digitoday Mitäs peliä tämä on? Miljoonat Android-puhelimet tottelevat väärää isäntää
18.12. EK lykkää pelisääntöneuvottelujen takarajaa
18.12. VR nettoaa ruplan syöksyllä
18.12. EU hakee jättipiristystä talouteen – kiinnostaako sijoittajia?
18.12. 2776 vai 1311 euroa? Jättilista paljastaa naapurisi tienestit
18.12. Finnairin tekniset sopivat säästöistä
18.12. Risikko: Kevan järjestelyt tutkitaan
18.12. Helsingin pörssi nousussa ruplan hieman rauhoituttua
18.12. Tähän kaikkeen palkan pitäisi riittää
18.12. Lehti: Nokia ja Alcatel-Lucent neuvottelevat fuusiosta
18.12. Lidl maksaa työntekijöilleen "Lidl-lisää"
18.12. Öljyn hinta kääntyi nousuun
18.12. Ilta-Sanomat Yle: Yhteistyö HBO:n kanssa loppuu
18.12. SS: Ruplan heikentyminen huolestuttaa Ponssea
18.12. Digitoday IPhone-sovellukset kallistuvat Suomessa vuodenvaihteessa